۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷

گوگل درباره باگ حذف وب سایت ها در نتیاج جستجوگر خود توضیح داد

گوگل درباره باگ حذف وب سایت ها در نتیاج جستجوگر خود توضیح داد
گوگل آوریل سال جاری به‌اشتباه برخی از وب‌سایت‌ها را از نتایج جست‌وجو حذف کرد و اکنون توضیحاتی درباره‌ی باگ عامل مشکل داده است.
کد خبر: ۸۴۲۱

آوریل گذشته، اتفاقی رخ داد که وابسته‌بودن دنیای اینترنت به گوگل را بیش‌ازپیش اثبات کرد. باگی عملیاتی در موتور جست‌وجوی مادر باعث شد برخی وب‌سایت‌ها در نتایج جست‌وجو نمایش داده نشوند. در همان زمان، گوگل اطلاع‌رسانی لازم را درباره‌ی رخ‌دادن باگ منتشر کرد. این غول دنیای جست‌وجو اعلام کرد صاحبان وب‌سایت‌ها به انجام اقدام خاصی نیاز ندارند و پس از حل‌شدن موضوع، نتایج به حالت عادی بازخواهند گشت.

اکنون چند ماه از رخداد باگ ایندکس گوگل می‌گذرد و این شرکت جزئیاتی از چگونگی رخ‌دادن باگ و روش‌هایی برای جلوگیری از اتفاق‌های مشابه یا واکنش به آن‌ها درصورت وقوع، منتشر کرده است. طبق برخی تخمین‌ها، باگ مذکور ۴ درصد از کل وب‌سایت‌های موجود در اینترنت را تحت‌تأثیر قرار داد. 

گوگل در بخشی از توضیحاتش می‌گوید «بخشی از فهرست (ایندکس) جست‌وجوی خود» را دراثر باگ مذکور از دست داد. درواقع، شرکت در آن زمان در حال اجرای نسخه‌ی جدیدی از فهرست جست‌وجو در مراکز داده‌ی سرتاسر جهان بود. شرکت چنین رویکردی را به‌صورت عادی انجام می‌دهد. دلیل اجرای این روند حصول اطمینان از ارائه‌ی مرتبط‌ترین نتایج جست‌وجو به کاربران هر منطقه است. این غول موتور جست‌وجو می‌گوید در بخشی از فرایند مذکور، تعداد کمی از اسناد فهرست جست‌وجو از روند انتقال حذف شدند. درحقیقت، اسناد در فهرست به‌روزرسانی‌شده حضور نداشتند و درنتیجه صدها وب‌سایت از نتایج جست‌وجو خارج شدند که نتیجه‌ی اولیه برای وب‌سایت‌های مذکور، کاهش ترافیک و درآمد بود.

در اثر باگی که در فرایند به‌روزرسانی فهرست‌های جست‌وجو در گوگل رخداد، ابزار مدیریت جست‌وجوی این شرکت، یعنی Search Console، گزارش‌هایی از اشکال و ناهماهنگی در عملکرد وب‌سایت‌ها منتشر کرد. ابزار مذکور به شرکت‌ها و افراد امکان می‌دهد عملکرد وب‌سایت خود را در موتور جست‌وجو بررسی کنند. آمارهای کنسول در زمان رخ‌دادن باگ برای بسیاری از کاربران، خطوط افقی و بدون تغییر خاصی را نشان می‌داد.

گوگل ادعا می‌کند کاربران آنلاین پشتیبانی‌اش در همان روز رخ‌دادن مشکل، یعنی هفتم آوریل، متوجه باگ شده‌اند. به‌هرحال، به‌خاطر ابعاد عظیم زیرساخت‌های مرکز داده شرکت، بازگرداندن همه‌ی مراکز داده به وضعیت عادی تا یازدهم آوریل طول کشید. سپس، دو هفته زمان نیاز بود تا مشکلات رخ‌داده در Search Console هم اصلاح شوند. این شرکت می‌گوید در آینده رویکردی قوی‌تر و سریع‌تر در اشتراک اطلاعات مرتبط با کاربران در پیش خواهد گرفت.

غول موتور جست‌وجو پس از پایان توضیحات درباره‌ی رخداد پیش‌آمده و واکنش‌‌های مرتبط ادعا می‌کند در رخدادهای احتمالی آتی علاوه‌بر Search Console، ازطریق ابزارهای ارتباطی دیگر همچون شبکه‌های اجتماعی نیز فرایند اطلاع‌رسانی را انجام خواهد داد. درادامه‌ی گزارش می‌خوانیم روند اطلاع‌رسانی جدید در زمان رخ‌دادن باگ کوچک‌تری در بیست‌ودوم مه آزمایش شد.

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا