۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
احکام

چرا قمار در اسلام حرام است؟

یکی از سوالات شرعی، مسئله قمار است که در این مطلب به دلائل تحریم قمار خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۶۵۲۸۵

قمار

یکی از سوالات شرعی، مسئله قمار است که در این مطلب به دلائل تحریم قمار خواهیم پرداخت:

پرسش:

چرا اسلام «قمار» را تحریم نموده است؟

پاسخ اجمالی:
اسلام درآمد را محصول یک کار مفید دانسته که شامل مشاغل تولیدی، توزیعی و خدماتی است. امّا کسی که بواسطه قمار، مبالغ هنگفتی را به دست می‌آورد و طرف مقابل را به خاک سیاه می‌نشاند، چنین شخصی نه تنها کار مفیدی نکرده، بلکه مرتکب کاری شیطانی و زشت شده است. خداوند در این رابطه می‌فرماید: «اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و نامشروع نخورید؛ مگر این که تجارتی با رضایت طرفین انجام گیرد». از این رو قمار «اکل مال بالباطل» بوده و لذا حرام است.

پاسخ تفصیلی:
اسلام می‌گوید درآمد باید به واسطه یک کار مفید باشد؛ و کار مفید سه رقم است:
۱. کار‌های تولیدی
۲. کار‌های توزیعی
۳. کار‌های خدماتی.


کشاورزی، دامداری، تولیدات صنعتی و مانند آن کار‌های تولیدی هستند و تُجاری که کالا‌های تولید شده را از تولیدکنندگان خریده و به دست فروشندگان جزء می‌رسانند، تا آن‌ها به دست مشتریان برسانند عهده دار قسم دوم کار‌های مفید هستند. زیرا همه مردم نمی‌توانند به کارخانه‌های تولیدی و دامداری‌ها و مزارع کشاورزی مراجعه کرده و نیاز‌های خود را تهیه کنند، و لذا تجّار و فروشندگان عهده دار این کار می‌شوند. اطبّا، پرستاران، رانندگان، مأموران نظافت و مانند آنها، کار‌های خدماتی انجام می‌دهند؛ و کار هر سه گروه مفید و سودمند است.


امّا کسی که قمار می‌زند و در قمار مبالغ هنگفتی را می‌برد و طرف مقابل را به خاک سیاه می‌نشاند، چه کار مفیدی انجام داده است؟! چنین شخصی نه تنها کار مفیدی نکرده، بلکه مرتکب کاری شیطانی و زشت شده، و مشمول آیه شریفه ۲۹ سوره نساء است که می‌فرمایید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاض»؛ (ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل [و از طرق نامشروع]نخورید؛ مگر این که تجارتی با رضایت طرفین شما انجام گیرد).

نتیجه این که قمار کار مفیدی نیست، بلکه «اکل مال بالباطل» است و لذا حرام شمرده شده است. گردآوری از کتاب: از تو سوال می‌کنند، مکارم شیرازی، ناصر، تهیه و تنظیم: علیان نژادی، ‏ابوالقاسم، مدرسة امام علی بن ابی طالب (علیه السلام‏)، قم‏، ۱۳۸۷ شمسی، ‏ چاپ: دوم‏، ص ۱۱۰.


بیشتر بخوانید

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها