۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴

چرا فساد در اقتصاد ایران بیداد می‌کند؟

چرا فساد در اقتصاد ایران بیداد می‌کند؟
رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید علت گسترش فساد در اقتصاد ایران را باید در چند محور مختلف بررسی و تحلیل کرد.
کد خبر: ۳۱۸۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
مسعود خوانساری امروز در همایش مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران، بیان کرد: در جهان، از چند دهه قبل، همزمان با تصویب کنوانسیون مبارزه با فساد در سازمان ملل، بسیاری کشور‌ها توانستند گام‌های مثبتی در این زمینه بردارند. در ایران نیز مجلس شورای اسلامی، اواسط دهه ۸۰ قانون مبارزه با فساد را تصویب کرد، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم از خود عملکرد قابل دفاعی در این حوزه به ثبت برسانیم.

به گفته وی، مبارزه با فساد دو بعد متفاوت دارد. نخست تلاش و برنامه ریزی برای پیشگیری از فساد و دوم مقابله با فساد‌هایی که صورت گرفته است. متاسفانه در ایران گام نخست تا حد زیادی فراموش شده و در حالی که در بسیاری از روز‌ها دادگاه‌های اقتصادی با جرایم گسترده برگزار می‌شود، عملا مسیر پیشگیری از ایجاد آن‌ها طی نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به سه عامل مهم در شکل گیری فساد اقتصادی در ایران، تشریح کرد: عامل نخست مربوط به دولت بزرگ و تصدی گر می‌شود. در ایران دولت در تمام بخش‌های اقتصادی به شکل مستقیم و غیر مستقیم حضور دارد و حتی در بازار‌هایی که نیست نیز با قیمت گذاری دستوری و تغییر در مسیر بازار مشکل آفرینی می‌کند. دولتی که خود برای سال‌های طولانی از نفت تغذیه کرده خود عامل مهمی برای ایجاد فساد است.

خوانساری ادامه داد: موضوع دوم، انحصار است. در اقتصاد ایران همچنان بسیاری از حوزه‌ها به شکل انحصاری کار می‌کنند و هر جا رقابت نباشد، انحصار شکل می‌گیرد و این خود عامل مهمی برای افزایش فساد خواهد بود.

وی قوانین و مقررات دست و پاگیر و سیاست‌های غلط را عامل دیگری برای اوج گیری فساد در اقتصاد ایران دانست و افزود: ما از سویی در ایران قوانین مختلفی را تصویب و نهایی می‌کنیم که گستردگی آن‌ها خود به عاملی برای سو استفاده افراد و ایجاد فساد منجر می‌شود و از سوی دیگر چه سیاست‌های دولت و چه سیاست‌های مجلس بسیار تفسیر پذیر هستند و این موضوع خود فضای فساد را فراهم می‌کند.

رئیس اتاق تهران افزود: مثلا در زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی ما می‌بینیم که با وجود نیت خیر ابتدایی نه تنها این ارز به اهداف خود نرسیده که حتی به عاملی برای رانت و فساد بدل شده و هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. ارز چند نرخی در طول تمام دوره‌های اقتصادی اخیر برای ایران نتایج منفی جدی بر جای گذاشته است. اگر می‌خواهیم اقتصاد ایران به سمت توسعه حرکت کند، مبارزه با فساد نخستین و مهم‌ترین اولویتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
نظرات مخاطبان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
زیرا خرج ومخارج دزدزاده ها در امریکا و اروپا بقدری زیاد است که با این پولها سیر نمیشوند لامصبها...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
علت اصلی هیچکدوم از اینا نیست. علت اصلی وجود نهادهای بی‌شمار با هاله تقدس در اطراف آنهاست که نه تنها از هرگونه حسابرسی و پرداخت مالیات معافن، بلکه فلسفه وجودی آنها هم با بودجه‌های نجومی مشخص نیست و لانه‌ امنی هستن برای رشد فساد در ابعاد امروز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
علت فساد عدم برخورد قوه قضائیه با سر منشاء که همان مسئولان، نزدیکان سببی و نسبی آنهاست که باعث از دست رفتن شیرازه مملکت، عقب افتادگی، بیکاری و .....و در نهایت ضربه کاری به اسلام شده است. و چون هر حرف یا ادعایی بدون مدرک نباید باشد به چند مورد اشاره میشود :
1- اگر همان زمانی که همان کشورهای کفر آقای فاضل خداداد را اعدام میکردند رفیق دوست هم اعدام میشد چون جرمی کمتر از خداداد نداشت تا ایشان اقدامی نمیکرد و اصلا خداداد را معرفی میکرد چنین جرمی روی میداد.
2- وقتی فرزند یکی از مقامات ارشد نظام در دادگاه های خارجی تحت تعقیب قرار میگرفت همان موقع در ایران وضعیت او مورد بررسی قرار میگرفت آیا کسانی جرأت خطا به سرشان میزد و اگر هم بود خیلی کم.
3- وقتی مسئولی خانه یا زمین بسیار بزرگی را اشغال کرده بود و با کمال پررویی منکر میشد تا با کمک فضای مجازی مجبور به تخلیه آن شد مورد بازخواست و محاکمه قرار میگرفت کسی جرات فکر خطا میکرد و یا اگر هم میکرد خیلی کم بودند
3- مسئولی که با کمال پر رویی زمین بالای شهر را بعنوان یک مدرسه نمونه علوم انسانی تحت تصرف قرار داده در حالیکه اگر هرچه دارند به برکت مردم پایین شهر بوده( و حداکثر با توجه به شرایط قبل یک استاد یا معلم بود) با او برخورد میشد باز هم کسی فکر چپاول به هر دلیلی به خود میداد.
4- اینها نمونه هایی از مشت خروار خطایی بود که ما را دچار این بلایا کرده است که اگر نجنبیم روزی خواهد رسید که دیگر دیر خواهد بود.
مثل شوروی سابق که بخاطر فساد پاشیده شد نه به دلیل کفر و خدا ناباوری
گزارش خطا
تازه ها