۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵

ماجرای رد پای تمساح در دریاچه چیتگر + عکس

ماجرای رد پای تمساح در دریاچه چیتگر + عکس
ماجرای رد پای تمساح در دریاچه چیتگر، به گزارش‌های مردمی مبنی بر مشاهده رد پا‌های یک حیوان ( احتمالا تمساح) در دریاچه شهدای خیلج فارس (چیتگر)، برمی گردد. قرار است تیم‌های تخصصی با تجهیزات لازم عمق دریاچه را اسکن کنند.
کد خبر: ۳۱۹۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
روز گذشته شنبه (۲۲ آذرماه) خبری از مشاهده شدن یک تمساح در دریاچه چیتگر رسید، که سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره این موضوع با بیان اینکه احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روز‌ها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد، تصریح کرد: شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردید‌هایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آن‌ها فراهم شود.

دریاچه چیتگر
 

پایش مستمر دریاچه چیتگر

 
فاطمه برنا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع مشاهده شدن ردپای تمساح در دریاچه چیتگر تهران اظهار کرد: موضوع مطرح شده درباره مشاهده ردپای تمساح در دریاچه چیتگر تخصصی نیست، در پی این موضوع دریاچه چیتگر در حال پایش است.

او در ادامه بیان کرد: این حیوان اصلا نمی‌تواند در این دریاچه زندگی کند، تمساح برای استراحت و خوردن غذا باید به سطح آب و خشکی بیاید که هنوز در مشاهدات و بررسی‌های سازمان محیط زیست این موضوع مشاهده نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: ممکن است کسی این حیوان را در این دریاچه رها کرده باشد، اما به هر حال شرایط زیستی این حیوان با این محیط سازگار نخواهد بود.

برنا با اشاره به اینکه وجود این حیوان در دریاچه چیتگر می‌تواند سبب بروز نگرانی‌هایی برای مردم شود، تصریح کرد: با وجود اینکه دریاچه چیتگر هم اکنون تعطیل است، فرصت مناسبی برای بررسی دقیق این موضوع خواهد بود.
 

عمق دریاچه چیتگر اسکن می شود


تسنیم نوشت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته دریاچه چیتگر همچنان تعطیل بوده و بنا بر اظهارات مسئولان این دریاچه فعالیت‌های عمرانی در اطراف آن در حال انجام است.

همچنین اخبار رسیده حکایت از آن دارد که قرار است تیم‌های تخصصی با تجهیزات لازم سطح آب دریاچه را برای بررسی صحت این گزارش‌ها اسکن کنند.
 

ماهی سرسوسماری یا تمساح؟

 
علی اکبر عفت‌منش در گفتگو با ایسنا افزود: چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش - ماهی سرسوسماری - در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از آن تاکنون شواهدی مبنی بر رد تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده نشده است، تصریح کرد: حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر ادامه داد: ما با پژوهشکده آبزی ‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است، اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.

به گفته عفت‌منش الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکارچی، اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.

وی با بیان اینکه از زمان انتشار عکس و ایجاد شک و شبهه‌هایی در زمینه وجود تمساح در دریاچه چیتگر ما به نیرو‌های آتش‌نشانی و محیط‌زیست اطلاع دادیم، گفت: تاکنون نشانی از تمساح در دریاچه مشاهده نشده است.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا محدودیت‌های در رفت و آمد به دریاچه چیتگر ایجاد شده است، توضیح داد: پیاده‌راه دریاچه طی سال‌های اخیر آسیب‌هایی دیده است که نیاز به تعویض داشت. از این‌رو به‌دلیل انجام فعالیت‌های عمرانی محدودیت‌های برای رفت و آمد به دریاچه ایجاد شده است.
 
عکس مشکوک به تمساح در دریاچه چیتگر
 

عکس گرفته شده از رد تمساح در دریاچه چیتگر

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
نظرات مخاطبان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
سامی نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
اممممم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
دوزیستان در زمستان یکبار در ماه هم شکار کنند برایشان کافی است . هر روز که شکار نمیکنند.
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
از کجا در یک دریاچه مصنوعی تمساح پیدا شده؟!!! مگر در دریاچه رهاسازی شده باشد که آن هم قطعا از مردم عادی بر نمی آید!
گزارش خطا
تازه ها