۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

ویتامین های مفید برای درمان آکنه

کد خبر: ۶۷۱۸۲

ویتامین های مفید برای درمان آکنه

ویتامین های مفید برای درمان آکنه

یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد در زندگی روزمره، بروز آکنه یا جوش است. به‌طورکلی همیشه افراد درباره این موضوع شکایت می‌کنند که دقیقا در زمان رفتن به مهمانی یا یک جلسه مهم، آکنه‌ها روی صورت آنها خودنمایی می‌کنند. آکنه‌ها حاصل برهم خوردن تعادل هورمونی افراد هستند. وقتی غدد بیشتر از حد معمول چربی تولید می‌کنند، منافذ پوست مسدود شده و باکتری‌ها رشد خواهند کرد؛ رشد باکتری‌ها باعث بروز آکنه یا جوش می‌شود. آکنه یا جوش در همه سنین ایجاد می‌شوند اما طبق گزارشات به دست آمده، نوجوانان و زنان یائسه بیشتر از سایرین درگیر جوش‌ها خواهند شد. جالب است بدانید که آکنه در انواع مختلفی از جمله جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه، کیست‌ها و ندول‌ها بروز می‌کنند. از مدت‌ها قبل داروهای بسیاری مانند بنزوئیل پراکسید، آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داروهای خوراکی حاوی ویتامین A برای درمان جوش‌ها تجویز می‌شدند اما به طور معمول افراد تمایل دارند که از ویتامین‌ها و درمان‌های طبیعی برای بهبود آکنه‌ها استفاده کنند.

برخی ویتامین‌ها می‌توانند در درمان آکنه یا جوش‌های آزاردهنده به کمک شما بیایند. همچنین جالب است بدانید که مصرف مواد غذایی سالم و کم‌چربی نیز می‌تواند در این درمان موثر باشد. داشتن یک رژیم غذایی سلامت و همچنین انجام فعالیت‌های بدنی، به سلامت پوست و بدن شما کمک خواهد کرد، همین موضوع امکان بروز آکنه‌ها را کاهش می‌دهد. در ادامه همراه ما باشید تا با برخی ویتامین‌های موثر در بهبود آکنه‌ها آشنا شوید.

زینک یا روی

زینک، یک ماده معدنی بسیار کاربردی و مفید است که به دو صورت خوراکی و موضعی می‌تواند به درمان آکنه شما کمک کند. در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زینک باعث کاهش تولید چربی شده و از پوست شما در برابر عفونت و التهابات باکتریایی محافظت می‌کند. مصرف روزانه 8 تا 11 میلی‌گرم روی برای بزرگسالان کافی است. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که مصرف 30 میلی‌گرم روی می‌تواند در درمان آکنه به شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد از حد این مکمل ممکن است خطراتی برای شما داشته باشد. لوسیون‌های موضعی زینک نیز می‌توانند در درمان آکنه‌ها و شفافیت پوست شما موثر باشند. زینک در مواد غذایی زیر وجود دارد:

  • گوشت گاو
  • دانه کدو تنبل
  • غذاهای دریایی مانند صدف و خرچنگ
  • بادام هندی
  • بوقلمون
  • عدس

ویتامین A

ویتامین A، یکی از ویتامین‌های مفید برای سلامت بدن و پوست شماست. البته توجه به این نکته بسیار مهم است که این ویتامین برای چه درمانی و به چه صورتی استفاده می‌شود. اگر حجم ویتامین A در بدن شما کافی باشد، با مصرف بیش از اندازه این نوع ویتامین محلول در چربی، احتمال بروز آسیب زیاد خواهد شد. پیشنهاد ما به شما این است که در صورت نیاز، آزمایشات لازم را در این خصوص انجام دهید. همچنین جالب است بدانید که ویتامین A تنها به صورت موضعی می‌تواند در درمان آکنه و التهابات پوستی شما مفید باشد. ویتامین A به صورت موضعی به رتینوئید تبدیل خواهد شد؛ رتینوئیدها به دلیل توانایی که در بازسازی و التیام پوست دارند، موثرترین نوع درمان برای آکنه هستند. افرادی که رتینوئید استفاده می‌کنند، نباید مدت زمان زیادی را در معرض نور خورشید قرار بگیرند. شما می‌توانید با بهره‌گیری از بهترین ویتامین‌های پوست و مو به درمان آکنه‌های خود بپردازید.

ویتامین E

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ویتامین E در حد مجاز و پیشنهاد شده، می‌تواند در درمان آکنه موثر باشد. همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است که این احتمالات به طور قطعی در نظر گرفته شوند اما مصرف روزانه 15 میلی‌گرم ویتامین E برای بدن شما ضرری نخواهد نداشت و احتمال درمان آکنه را بیشتر خواهد کرد. مصرف ویتامین E، ویتامین A و روی بر روی سلامتی پوست و موی شما موثر است پس می‌توانید با خیال آسوده از دوز مجاز این ویتامین‌ها بهره بگیرید.

ویتامین های مفید برای درمان آکنه

روغن درخت چای

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روغن درخت چای توانسته به درمان آکنه کمک کند. تاثیرات مثبت مصرف روغن درخت چای، بیشتر در افرادی دیده شد که از این محصول به صورت موضعی استفاده کرده‌اند؛ قرص‌های روغن درخت چای نیز بی‌تاثیر نبوده‌اند اما بیشترین اثرگذاری در درمان موضعی صورت گرفته است.

آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 نوعی چربی گیاهی و حیوانی است که در برخی از مواد غذایی مانند ماهی و تخم‌مرغ به میزان زیادی یافت می‌شود. امگا 3 نوعی آنتی اکسیدان است که مواد شیمیایی و سموم بدن را خنثی می‌کند. می‌توانیم این‌گونه بگوییم که امگا 3 و آنتی اکسیدان‌ها باعث کاهش التهابات پوستی می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3، به درمان آکنه کمک کرده و سلامت روان افراد را بهبود بخشیده است. پیشنهاد ما به شما این است که از مصرف آنها به صورت مواد غذایی و همچنین مکمل‌های غذایی غافل نشوید.

چه غذاهایی برای پوست و درمان آکنه مفید است؟

مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند برای پوست شما مفید باشد و احتمال بروز آکنه را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهند که پیروی از یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین یا رژیمی که دارای قندهای ساده است، می‌توانند در پیشگری یا درمان آکنه موثر باشند. همچنین رعایت یک رژیم غذایی کم گلیسمی و پروتئین بالا می‌تواند به درمان آکنه افراد کمک کند. غذاهایی که گلیسمی پایینی دارند و از کربوهیدرات پچیده ساخته شده‌اند، خطر ابتلا به آکنه را کاهش می‌دهند. کربوهیدرات‌های پیچیده در غذاهای زیر وجود دارد:

  • میوه‌ها و سبزیجات فرآوری نشده
  • غلات کامل
  • حبوبات

همان‌طور که بالاتر اشاره کرده‌ایم، مواد غذایی حاوی ویتامین‌های زیر برای پوست مفید هستند:

  • آنتی اکسیدان‌ها
  • مواد معدنی مانند روی
  • ویتامین‌های A و E

برخی از انتخاب‌های غذایی مناسب پوست شما:

  • میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، زردآلو و سیب‌زمینی شیرین
  • نان گندم
  • بوقلمون
  • برنج قهوه‌ای
  • ماهی قزل آلا و ماهی‌های چرب دیگر
  • آجیل
  • اسفناج و سایر سبزیجات تیره و برگ‌دار
  • گوجه فرنگی
  • بلوبری
  • دانه کدو تنبل
  • لوبیا، نخود و عدس

برخی مواد غذایی ممکن است باعث ایجاد حساسیت در افراد شوند؛ در این شرایط بهتر است با پزشک تغذیه مشورت کنید و مواد غذایی یا مکمل‌های غذایی دیگر را جایگزین نمایید. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که هرگونه آلرژی یا حساسیت غذایی را در نظر داشته باشید و در مورد آن با پزشک متخصص صحبت کنید.

کلام آخر

تحقیقات نشان می‌دهند که رعایت برخی از رژیم‌های غذایی حاوی ویتامین می‌توانند به بهبود آکنه افراد کمک کند. به طور معمول ویتامین‌ها در مواد غذایی مصرفی روزانه شما وجود دارند اما به منظور دریافت مقادیر بالاتر یا استعمال موضعی آنها نیاز است که از مکمل‌ها یا ویتامین‌های درمانی استفاده کنید. بهتر است قبل از تغییر در رژیم غذایی خود با یک پزشک متخصص در این‌باره صحبت کنید تا خطر بروز حساسیت‌های غذایی یا دارویی را به حداقل برسانید. محققان معتقدند بهترین توصیه رژیم غذایی برای مقابله با آکنه، رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل، سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه، منابع پروتئینی طبیعی و غلات کامل است. در صورتی که در آزمایشات شما میزان ویتامین‌های موجود کم باشد، مصرف مکمل‌های غذایی به شما کمک می‌کند که پوست و بدن سالم‌تری داشته باشید. کمبود برخی ویتامین‌ها ممکن است احتمال بروز آکنه را بیشتر کند، همچنین جالب است بدانید که مصرف ویتامین‌ها در پیشگیری از بروز آکنه نقش مهمی ایفا می‌کند.

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها