۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

لمینت دندان چیست؟ فرق آن با کامپوزیت؛ کدام بهتر است؟

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت دندان چیست؟ اولین تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت در جنس آنهاست، لمینت سرامیکی از جنس سرامیک (چینی) و کامپوزیت از جنس پلیمر است. سایر تفاوت‌ها را بخوانید.
کد خبر: ۶۷۷۳۷

لمینت دندان چیست؟ کامپوزیت دندان چیست؟ این دو درمان زیبایی یکی از رایج ترین اعمال دندانپزشکی هستند که برای اصلاح طرح لبخند استفاده می شود. هر دو این روش ها در نوع خود مزایا و معایبی دارند که معمولا بر اساس شرایط فرد و کنترل دندانپزشک یک روش انتخاب می شود. لمینت قیمت بالاتری نسبت به کامپوزیت دارد و کامپوزیت سریعتر انجام می گیرد. می خواهیم علاوه بر معرفی این دو روش تفاوت لمینت و کامپوزیت را بگوییم. راستی لمینت متحرک دندان موقتی است پس فریب برخی تبلیغات را نخورید؛ در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان به انگلیسی Dental laminate که گاهی ونیر نیز نامیده می‌شود، یک روکش نازک کاملا همرنگ دندان هاست و از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. این روکش روی سطح جلویی دندان‌ها کار می‌شود و باعث سفیدتر شدن دندان‌ها و مرتب شدن آن‌ها می‌شود.
لمینت‌های دندانی علاوه بر اینکه باعث زیبایی ظاهری و اصلاح طرح لبخند می‌شود، مزایای دیگری اعم از افزایش طول عمر دندان‌ها و افزایش مقاومت مینای دندان را نیز سبب می‌شود. برای نصب لمینت در کلینیک دندانپزشکی از یک نوع پرتو خاص و رزین حساس به نور استفاده می‌شود. لمینت دندان در لابراتور ساخته می شود و برای نصب معمولا نیاز به تراش یک لایه نازک از دندان است.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان هم برای زیبایی دندان استفاده می‌شود. یکی از پرتقاضاترین خدمات دندانپزشکی به‌خصوص در حوزه‌ی زیبایی است که به خاطر مقرون‌به‌صرفه و سریع‌بودن طرفداران زیادی دارد. در این روش از متریال‌های به‌خصوصی استفاده می‌شود. این متریال ترکیبی از مواد پلاستیکی، شیشه‌ای و رزین است که می‌توان به‌راحتی فرم بگیرد و رنگ شود. علاوه بر این قراردادن این روکش‌ها بر روی دندان نسبتا آسان و سریع است. این ویژگی‌ها، کامپوزیت را به یک گزینه مناسب برای ترمیم مشکلات جزئی دندان مانند شکستگی، پرکردن حفره دندان، برطرف‌کردن لکه و زردی، رفع کجی و نامرتبی دندان و فاصله‌ی بین دندان‌ها تبدیل می‌کند.
در روش کامپوزیت در واقع دندانپزشک یک دندان جدید از متریال خام برای شما می‌سازد. به این خاطر دقت، مهارت و ظرافت کار دندانپزشک تأثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی کار دارد، پس باید در انتخاب دندانپزشک برای انجام کامپوزیت دقت زیادی داشته باشید.

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان عبارتند از:

لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم)

این نوع لمینت از جنس سرامیک است و به آن پرسلن ونیر نیز گفته می‌شود. این لمینت یک پوسته نازک سرامیکی است که در لابراتوار ساخته می‌شود و به کمک رزین روی سطح دندان‌های تراش خورده چسبیده می‌شود.

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم)

کامپوزیت دندان که از جنس پلیمر است در مطب یا کلینیک دندانپزشکی ساخته می‌شود و نیازی به ارسال آن به لاباراتور نیست. برای نصب لمینت کامپوزیتی در اکثر مواقع نیازی به تراشیدن دندان نیست و به طور مستقیم روی دندان‌ها چسبیده می‌شود.

لمینت دندان بدون تراش

این نوع لمینت‌ها از دو مورد قبلی نازک‌تر هستند و برای نصب نیازی به تراش دندان‌ها نیست.
لمینت‌های فوق نازک در کشور ساخته می‌شوند، به همین دلیل رنگ و قالب دندان به لابراتوار‌های کشور‌های همسایه ارسال می‌شود که ساخت آن بین ۳ الی ۴ هفته زمان می‌برد.
در این روش نیازی به استفاده از لمینت موقت دندان نیست، زیرا مینای دندان تراش نخورده است. بدین ترتیب در جلسه دوم حدود یک ماه بعد از قالب گیری دندان، لمینت روی دندان‌ها نصب می‌شود.

لمینت دندان چیست؟ فرق آن با کامپوزیت؛ کدام بهتر است؟

مزایای لمینت دندان

  • درمان و اصلاح طرح لبخند: داشتن لبخندی زیبا از دیرباز تاکنون یکی از معیار‌های زیبایی بوده و هست. لمینت با پوششی که روی دندان‌های زرد و نامرتب ایجاد می‌کند باعث زیباتر شدن طرح لبخند و افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود.
  • مقاومت بالا در برابر زرد شدن: در صورتی که به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشید لمینت‌ها سال سال‌ها ماندگاری و درخشندگی خواهند داشت.
  • مشابه دندان‌های طبیعی: رنگ لمینت دندان هر فرد مختص همان فرد انتخاب می‌شود و نزدیک‌ترین رنگ به رنگ طبیعی دندان‌های وی است.
  • ماندگاری بالا.
  • طول درمان کوتاه.

معایب لمینت دندان

از جمله عوارض و معایب لمینت دندان عبارتند از:

  • در صورتی که لمینت دچار شکستگی یا لب پریدگی شود امکان ترمیم مجدد آن وجود ندارد و می‌بایست حتما آن را تعویض کنید.
  • در صورت پشیمانی از لمینت دندان امکان برداشتن آن نیست، زیرا در این روش بخشی از لایه سطحی دندان تراشیده می‌شود. برای این افراد کامپوزیت دندان توصیه می‌شود.
  • هزینه لمینت دندان به نسبت سایر روش‌ها بالاتر است.
  • ایجاد حساسیت‌های دندانی.
  • احتمال پوسیدگی دندان در صورتی که نصب لمینت توسط افراد غیر متخصص انجام شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهای درمان شکستگی دندان


فرق لمینت و کامپوزیت

یکی از سؤالات بسیار متداولی که مطرح می‌شود این است که لمینت دندان با کامپوزیت چه تفاوتی دارد و آیا این دو تکنیک‌هایی متفاوت از هم دیگر هستند؟ در کل باید گفت کامپوزیت‌ها نوعی لمینت هستند و آن‌ها را با نام لمینت کامپوزیتی می‌شناسند.
روکش‌های کامپوزیتی و لمینت‌های دندانی هر دو از روش‌های ترمیم زیبایی دندان هستند که به زیبایی و تغییر ظاهر دندان‌ها کمک می‌کنند. در هر یک از آن‌ها یک‌لایه نازک به دندان می‌چسبد و رنگ، اندازه و شکل دندان‌ها را تغییر می‌دهد. تفاوت کلی این دو روش در موادی است که از آن ساخته شده‌اند. همین تفاوت باعث می‌شود که مراحل این درمان‌ها و همچنین ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت باشد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟ اولین تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت در جنس آنهاست، لمینت سرامیکی از جنس سرامیک (چینی) و کامپوزیت از جنس پلیمر است. سایر تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت عبارتند از:

  • امکان ساخت کامپوزیت در مطب یا کلینیک دندانپزشکی وجود دارد در حالی که لمینت‌ها در لابراتوار ساخته می‌شوند.
  • هزینه لمینت دندان از قیمت کامپوزیت دندان بیشتر است.
  • ثبات رنگی و عمر لمینت دندان از کامپوزیت بیشتر است.
  • در کامپوزیت نیازی به تراش دندان‌ها نیست و یا دندان‌ها به نسبت لمینت به مقدار کمتری تراش داده می‌شوند.
  • برای نصب لمینت نیاز به بی حسی است.
  • طول درمان لمینت سرامیکی از کامپوزیت دندان بیشتر است.
  • ممکن است کامپوزیت کمی برجسته تر از لمینت باشد. زیبایی کامپوزیت تماما به مهارت دندانپزشک بستگی دارد.

دوام کامپوزیت و لمینت چند سال است؟

دوام هر دو بسیار وابسته به نگهداری فرد از آن‌ها است. اما در کل طول عمر مورد انتظار لمینت دو برابر طول عمر کامپوزیت بوده و حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است. عمر کامپوزیت دندان حدود ۵ تا ۷ سال است.

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟

تفاوت‌های میان لمینت سرامیکی (ونیر پورسلین) و کامپوزیت دندان اغلب موجب سردرگمی در انتخاب مناسب می‌شود. اغلب دندانپزشکان با توجه به مهارتشان در انجام هر یک از این دو و از طرفی ذائقه مخاطبینشان آن‌ها را به عمد به سمت انتخاب یکی از این دو درمان سوق میدهند، اما واقعیت این است که هر درمان موارد مصرف خاص خود را دارد و هر بیمار کاندید بهتری برای یکی از این دو درمان است.
برای مثال کسی که نیاز به تصحیح موقعیت یک یا دو دندان دارد، ونیر کامپوزیت برای وی انتخاب بهتری محسوب می‌شود. مثلا می‌توان از کامپوزیت دو دندان جلو برای این مشکل استفاده کرد. از طرفی شخصی که تقاضای بالایی برای زیبایی دارد و هشت یا ده دندان جلو نیاز به تصحیح موقعیت و رنگ دارند لمینت سرامیکی دو یا چند دندان جلو برای او انتخاب بهتری است. این موارد درمانی به عهده دندانپزشک است که بین این دو انتخاب مناسب تری انجام دهد. اما آنچه مسلم است افراد باید اطلاع کافی از مزایا و معایب این دو درمان داشته باشند.

به گزارش تابناک جوان، در بالا تفاوت های کامپوزیت و لمینت را آوردیم. کامپوزیت سریعتر انجام می گیرد و برای پر کردن حفره ها و کجی دندان ها مناسب است. قیمت کامپوزیت کمتر از لمینت است. در صورت شکستگی کامپوزیت امکان ترمیم آن وجود دارد و در لمینت باید روکش عوض شود. در مقابل طول عمر لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است و مقاومت آن در برابر لکه ها بهتر از کامپوزیت است. در لمینت کمی دندان تراشیده می شود اما در کامپوزیت اگر دندان شما صاف باشد نیازی به تراشیدن نیست. اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد ظاهر کامپوزیت بزرگ و برجسته به نظر می آید. لمینت حالت سرامیکی و زیباتری دارد. لازم به ذکر است هر دو روش بعد از چند سال نیاز به تعویض دارند و اگر دندان های صاف و یکدستی دارید بهتر است سراغ این درمان ها نروید.

نکته: برای اینکه دندان های زیبا و طبیعی تری داشته باشد بهتر است از رنگ های خیلی سفید استفاده نکنید.

لمینت دندان چیست؟ فرق آن با کامپوزیت؛ کدام بهتر است؟

لمینت متحرک دندان

یکی از دندانپزشکان اراکی با تاکید بر اینکه این لمینت‌های متحرک به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزینی برای لمینت و کامپوزیت‌های ثابت باشد، اظهار کرد: ساده‌ترین مثالی که می‌توان برای این لمینت‌ها بیان کرد این است که قطعا می‌توان با دمپایی به میهمانی رفت، حتی آن دمپایی ممکن است خیلی شیک هم باشد، اما در نهایت کارایی لازم و در خور میهمانی را ندارد. لمینت‌های متحرک نیز دقیقا همینطورند و به هیچ عنوان کارایی، استحکام و زیبایی لمینت واقعی را ندارند.
دکتر همتی با بیان اینکه گاهی شاید افراد وقت کافی برای انجام لمینت ثابت یا تمکن مالی لازم برای آنرا نداشته باشند یا در حال گذاشتن ایمپلنت باشند، پس به سمت استفاده از لمینت‌های متحرک برای مدتی موقت می‌روند، گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان برای استفاده طولانی مدت روی چنین لمینت‌هایی حساب کرد، از طرفی این محصول به لحاظ بهداشتی بسیار برای دندان‌های فرد آسیب زاست.
وی تصریح کرد: میکروب‌های داخل دهان به دنبال جای گرم و پر از مواد مغذی هستند، زمانی که با جای گذاری چنین لمینت‌هایی غذا خورده می‌شود، مواد غذایی زیر این لمینت‌ها می‌رود و در واقع محیط بسیار خوبی برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌شود که التهاب لثه و پوسیدگی دندان‌ها را به دنبال خواهد داشت، از طرفی به دلیل حجمی که دارد پس از جای گذاری باعث برجستگی لب نیز می‌شود.
این دندانپزشک با بیان اینکه برخی تبلیغات این لمینت‌ها را قابل استفاده برای همگان معرفی می‌کنند، در حالی که به هیچ عنوان چنین نیست، افزود: اگر دندان مقداری پس و پیش باشد، یا چرخیدگی دندان وجود داشته باشد، جای گذاری لمینت متحرک بر روی آن به خوبی انجام نمی‌گیرد و تنها می‌توان گفت برای رفع نیاز کوتاه مدت و ضروری قابل استفاده است.

لمینت متحرک موقت است

وی با بیان اینکه این لمینت‌ها بو و مزه می‌گیرند و باید مکررا شسته شوند، گفت: فروش این لمینت‌ها یک امر تجاری است و هیچ گاه نمی‌تواند تجویزی باشد. فقط در صورتی که یک بیمار بر اثر حوادث مختلفی دندان‌های خود را از دست داده است می‌تواند تا زمان انجام ایمپلنت و ترمیم دندان‌ها به صورت موقت و تا زمان آماده شدن دندان‌های اصلی از اینگونه لمینت‌ها استفاده کند، در غیر این صورت به دلیل جنس و متریال آن استفاده دائمی و فانتزی آن اصلا توصیه نمی‌شود.
دکتر همتی اضافه کرد: جنس این لمینت‌ها پلاستیک است و برای جای گذاری مناسب، خشک نیست و همین امر باعث می‌شود که شخص پس از جای گذاری حس خوشایندی نداشته باشد و از طرفی دندان‌ها را در معرض آسیب و پوسیدگی قرار می‌دهد.

چه افرادی می‌توانند دندان‌هایشان را لمینت کنند؟

دکتر هدی پویان فر با بیان اینکه لمینت یک پوشش سرامیکی برای دندان است، گفت: این پوشش سرامیکی هم جنبه درمانی داشته و هم برای زیبایی هرچه بیشتر دندان‌ها استفاده می‌شود.
وی استفاده از لمینت را برای افراد دارای مشکلات دندانی توصیه کرد و افزود: افرادی که دندان‌های ضعیف و یا شکسته دارند می‌توانند از لمینت برای زیباتر نشان دادن دندان‌های خود استفاده کنند.
پویان فر با بیان اینکه در لمینت کردن دندان ها، دندان افراد تراش می‌خورد، گفت: در همین راستا استفاده از لمینت برای افرادی که دندان‌های سالم و منظم دارند توصیه نمی‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: افراد باید به خاطر داشته باشند که هیچ چیزی جای دندان‌های اصلی خود فرد را نمی‌گیرد و کارایی آن را ندارد و بهتر است در صورتی که افراد واقعا دندان‌های سالم و منظمی داشته و نیازی به لمینت ندارند، از انجام این کار خودداری کنند. پویان فر یادآور شد: این دسته افراد برای روشن کردن و سفید کردن دندان‌ها می‌توانند از روش‌های دیگری غیر از لمینت استفاده کنند.

 

گردآوری: تابناک جوان

منبع: همشهری آنلاین / ایسنا / دکترتو / دکترمیرشکار

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها