۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹

آیا امکان تغییر خودرو پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه وجود دارد؟

تقدسی اعلام کرد: جزئیات طرح جایگزینی و مهلت انصراف از طرح دوم سامانه یکپارچه برای شرکت در طرح سوم سامانه، پس از جلسه با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در هفته جاری اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۷۸۰

آیا امکان تغییر خودرو پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه وجود دارد؟

آیا امکان تغییر خودرو پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه وجود دارد؟ این سوال بسیاری از افرادی است که در این طرح ثبت نام کرده اند. لازم به ذکر است در هر مرحله از ثبت نام شرایط خاصی برای تغییر خودرو در سامانه یکپارچه اعلام می شود. شرایطی که امروز و در مراحل قبلی اعلام شده است را در ادامه بخوانید.

امکان انتخاب خودروی جدید برای ۳ درصد از متقاضیان (۲۸ خرداد ۱۴۰۲)

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: امکان تخصیص خودرو به ۳ درصد از متقاضیان در مرحله دوم به دلیل ظرفیت جذب نشده، وجود نداشت بنابراین امکان انتخاب خودروی جدید برای این افراد فراهم می‌شود. 

این سه درصد چه کسانی هستند؟

مهدی تقدسی اظهار داشت: به ۹۷ درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو‌ها ثبت‌نام کرده بودند، طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۳ خودرو تخصیص خواهد گرفت. سه درصد دیگر؛ متقاضیان خودرو‌های ckd (محصولات مونتاژی خودروسازان خصوصی) هستند که با توجه به محدودیت ایجاد شده و ظرفیت جذب نشده خودروسازان، امکان تخصیص فراهم نبود؛ بنابراین امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برایشان فراهم خواهد شد.
مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تصریح کرد: برای این افراد با توجه به اینکه ظرفیت خالی برای تعدادی محصول هم در سال جاری و هم در ۱۴۰۳ وجود دارد، پس از برنامه‌ریزی، مجدد سایت سامانه فعال خواهد شد تا برای خودرو‌هایی که مشخصاً ظرفیت خالی دارند، ثبت تقاضا انجام شود. در حقیقت ظرفیت تولید برای تعدادی از این خودروها، محدود بود، اما تقاضای بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد شد که امکان تخصیص وجود نداشت؛ بنابراین با سایر خودرو‌های دارای ظرفیت که خودروسازان می‌توانند تمام تقاضا را پوشش دهند، امکان جایگزینی فراهم می‌شود.

هیچ اولویتی به ۱۴۰۴ نرسیده است

وی تاکید کرد: همه تخصیص‌ها برای سال ۱۴۰۲ و نهایت تا پایان سال ۱۴۰۳ است و هیچ اولویتی به سال ۱۴۰۴ نیفتاده است. ضمن اینکه ۱۱۲ هزار نفر متقاضی حائز شرایط در طرح جوانی در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو‌ها شرکت کرده بودند که به همه آن‌ها قطعاً خودرو تعلق گرفت. این در حالیست که ۲۰ هزار نفر در نیز در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده ثبت درخواست کرده‌اند، اما هنوز نتایج آن به دلیل پایش اطلاعات متقاضیان اعلام نشده است. تقدسی خاطرنشان کرد: این پایش‌ها در حال اتمام است و طی هفته جاری نتایج آن اعلام خواهد شد.
این مقام مسئول یادآور شد: پس از اعلام نتایج، وجوه مسدودی نزد بانک‌ها آزاد و قابل برداشت شده است. مشتریان می‌توانند ۱۰۰ میلیون تومان خود را برداشت کنند و بانک‌ها نیز بایستی در این رابطه مطابق دستورالعمل رفتار کنند.

امکان تغییر خودرو به زودی؟

در پاسخ سوال آیا امکان تغییر خودرو پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه وجود دارد؟ باید گفت افراد واجد شرایط منتظر اعلام خبر جدید باشند. تقدسی اعلام کرد: جزئیات طرح جایگزینی و مهلت انصراف از طرح دوم سامانه یکپارچه برای شرکت در طرح سوم سامانه، پس از جلسه با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در هفته جاری اعلام خواهد شد.
مدیر سامانه یکپارچه خودرو تصریح کرد: در ماه شهریور، متقاضیانی که خودروسازان دارای ظرفیت خالی هستند، می‌توانند خودرو جایگزین را انتخاب کنند و لیست خودرو‌های تکمیلی نیز در هفته آینده اعلام خواهد شد.

اعلام شرایط پیش فروش سایپا ویژه دور دوم سامانه یکپارچه در خرداد

موعد تحویل خودرو‌های عرضه‌شده در سامانه یکپارچه، شب ۲۴ خردادماه اعلام شد. در این بین موعد تحویل بسیاری از خودرو‌های سایپا به سال ۱۴۰۳ موکول شده است و تنها برخی خودرو‌ها در سال ۱۴۰۲ قابل تحویل به مشتریان هستند. اکنون مشخص شده است که تحویل کدام محصولات در سال جاری صورت می‌گیرد؛ چرا که شرایط پیش فروش سایپا ویژه این دور اعلام شده است.
براساس شرایط اعلام‌شده از سوی گروه خودروسازی سایپا، متقاضیان دور دوم سامانه یکپارچه با موعد تحویل ۱۴۰۲ قادر به پیش‌خرید محصولات انتخابی خود هستند. این خودرو‌ها شامل ساینا اس دوگانه‌سوز با اولویت پاییز و زمستان ۱۴۰۲، ساینا اس با گیربکس اتوماتیک و کوییک با گیربکس اتوماتیک هستند. همچنین کوییک آر با گیربکس اتوماتیک با اولویت زمستان ۱۴۰۲ و همچنین کوییک آر دنده‌ای با اولویت پاییز ۱۴۰۲ نیز در این لیست قرار دارند. گروه سایپا در تاریخ ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲، پیامک پرداخت وجه و شرکت در شرایط پیش‌فروش را برای این دسته از متقاضیان صادر کرده است.

آیا امکان تغییر خودرو پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه وجود دارد؟

موعد تحویل خودرو‌ها در شرایط پیش فروش سایپا

زمان تحویل خودرو‌ها در شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان دور دوم سامانه یکپارچه، مهر الی اسفندماه ۱۴۰۲ است. موعد تحویل ساینا اس دوگانه‌سوز نیز مهر الی اسفندماه ۱۴۰۲ اعلام شده است. ساینا اس اتوماتیک، کوییک پلاس اتوماتیک و کوییک آر اتوماتیک نیز در زمستان ۱۴۰۲ تحویل داده می‌شوند. بااین‌حال قیمت‌ها در بازار آزاد به‌گونه‌ای است که برخی متقاضیان انصراف را به خرید خودرو ترجیح داده‌اند. طی روز‌های آتی و با اعلام طرح تبدیل اولویت دور دوم سامانه یکپارچه، میزان استقبال مشتریان از شرایط پیش‌فروش سایپا مشخص خواهد شد.


بیشتر بخوانید: 


تغییر خودرو در اردیبهشت ماه چگونه بود؟

مهلت شش روزه برای تغییر اولویت‌های خودرویی ١٠ اردیبهشت به پایان رسید؛ بدین ترتیب مشتریانی که نوبت دریافت خودرو‌های آن‌ها به سال آینده افتاده بود، توانستند نوع خودروی انتخابی را با اولویت‌بندی با پنج مدل دیگر (کم‌تقاضاتر) عرضه شده تغییر دهند تا در سال ۱۴۰۲ خودرو را تحویل بگیرند.

پس از مشخص شدن نوبت (اولویت) تحویل خودرو‌های افراد ثبت‌نام کننده در نخستین طرح یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی، نوبت تخصیص و تحویل قریب به ۵۰ محصول مختلف عرضه شده در خصوص پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) به سال ۱۴۰۳ موکول شده بود؛ این درحالی بود که ظرفیت برخی از محصولات همچون تارا و رانا در سال ۱۴۰۲ خالی ماند و درخصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای برخی از محصولات تکمیل نشده بود؛ براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت برای متقاضیانی که اولویت تحویل خودروی آن‌ها سال ۱۴۰۳ است، مهلتی (در ابتدا) پنج روزه تا روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه در نظر بگیرد تا این متقاضیان نسبت به ویرایش درخواست خودرویی خود اقدام کنند و پنج اولویت از خودرو‌های کم تقاضاتر که نوبت تحویل در سال ۱۴۰۲ خواهند داشت را انتخاب کنند.

مراحل تغییر خودرو در سامانه یکپارچه در اردیبهشت ماه

مراحل تغییر خودرو در سامانه یکپارچه تنها توسط کسانی قابل انجام بود که پس از قرعه‌کشی فهمیدند تحویل خودرو موردنظرشان به سال ۱۴۰۳ موکول شده است. پژو پارس، دنا پلاس، سورن، ۲۰۷ دستی و اتوماتیک، پنج خودرویی هستند که تعداد متقاضیان آن‌ها بیش از ظرفیت تولید در سال ۱۴۰۲ بوده و به ناچار تحویل بخشی از آن‌ها به متقاضیان سامانه یکپارچه به سال ۱۴۰۳ موکول شد.

قیمت خودرو در بازار امروز ۲۸ خرداد

قیمت خودرو امروز، ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۲، با توجه به قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، وارد مدار صعودی شد. اصلی‌ترین علت تیک‌آف خودرو را می‌توان از بین رفتن شرایط نزولی دلار و اخبار ضد و نقیض سامانه یکپارچه و شورای رقابت دانست.
با توجه به تجربیات گذشته در چنین موقعیت‌هایی مردم برای حفظ ارزش پول خود به سراغ بازار‌های مشخصی از جمله طلا، سکه و دلار میرفتند، اما چند سالی است که خودرو به محبوب‌ترین بازار برای سرمایه گذاری مردم ایران تبدیل شده است همین موضوع باعث شده است تا با اندک تغییری در قیمت دلار یا خودرو عرضه‌ای کاذب که بیش از نیاز واقعی یک مصرف‌کننده است اتفاق بیفتد.

قیمت خودرو‌های داخلی

در سایت‌های خرید و فروش، قیمت خودرو صبح امروز به شرح زیر ثبت شده است. کوییک دنده‌ای s، که به عنوان به‌روزترین شناخته می‌شود با افزایش قیمتی در حدود چهار و نیم میلیون تومان جز خودرویی با افزایش قیمت متوسط بود.
پراید ۱۱۱، که یکی از محبوب‌ترین و در عین حال پرفروش‌ترین محصولات نارنجی‌های جاده مخصوص بود با هفت میلیون تومان افزایش قیمت رکورددار بیشترین افزایش قیمت در محصولات سایپا بود.
در سوی دیگر جاده مخصوص محصولات ایران خودرو نیز از قافله افزایش قیمت باز نماندند و با میانگین نرخ حدود یک ونیم درصد افزایش قیمت هفته خود را آغاز کردند.
سمند LX ساده، با ۹ میلیون تومان افزایش قیمت با شوکی نسبتا ناگهانی از ثبات قیمت چند روزه‌ی خود خارج شد.
اما تارا اتوماتیک، محصول جدید و کمیاب ایران‌خودرو در خیابان‌های کشور با افزایش قیمت ۱۵ میلیون تومانی عنوان بیشترین افزایش قیمت در بین خودرو‌های داخلی را از آن خود کرد.

آیا امکان تغییر خودرو پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه وجود دارد؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی

بازار خودرو‌های داخلی و مونتاژی معمولا از یکدیگر پیروی می‌کنند، اما امروز بازار مونتاژی‌ها به شکل کامل به جز در مورد دو محصول کرمان‌موتور از بازار خودرو‌های داخلی جا ماند و اکثر خودرو‌ها بدون هیچ نوسانی درجایگاه قیمتی روز قبل خود باقی ماندند.
جک S ۵ نیوفیس، با افزایش قیمت ۳۱ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسید تا بار دیگر متفاوت بودن خود را در بین محصولات چینی هم رده و هم سن خود به رخ بکشد.
جک J ۴، دیگر محصول خودروسازان بم که از آن با عنوان ارزان‌ترین مونتاژی بازار هم از آن یاد می‌شود با افزایش قیمت ۱۵ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته خود را همچنان در کورس پرنوسان‌ترین خودرو‌های بازار حفظ کرد.

آیا امکان تغییر خودرو پس از ثبت نام در سامانه یکپارچه وجود دارد؟

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آتی

با توجه به آغاز روند صعودی بازار و قطعی شدن مشکل عرضه خودرو صفر به بازار توسط کارخانه‌های خودروسازی بازار روند صعودی خود را با شیبی ملایم حفظ کرده است، اما خبری که می‌تواند شوک بزرگی به بازار و خصوصا بازار مونتاژی‌ها وارد کند؛ اعلام خبر قطعی نتیجه اختلافات شورای رقابت با مونتاژکاران است.
در صورت عدم توافق و عدم پذیرش قیمت‌ها توسط مونتاژکاران قطعا بازار مونتاژی‌ها از این ثبات خارج خواهد شد و اگر اخبار حاصله حاکی از توافق بر سر قیمت‌ها باشند احتمالا بازار با حفظ ثبات در برخی خودرو‌ها دچار نوسان شود.

 

گردآوری: تابناک جوان

منابع: مهر / ایسنا / دیجیاتو / خودروبانک / فرارو / تجارت نیوز

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها