چگونه آکنه بینی را درمان کنیم؟

چگونه آکنه بینی را درمان کنیم؟
چه چیزی باعث ایجاد جوش یا برآمدگی در بینی یا روی بینی می‌شود؟ علت آکنه بینی چیست و چگونه می‌توانم آن را درمان کنم؟
کد خبر: ۶۷۹۸۹

چه چیزی باعث ایجاد جوش یا برآمدگی در بینی یا روی بینی می‌شود؟ علت آکنه بینی چیست و چگونه می‌توانم آن را درمان کنم؟ بینی یکی از شایع‌ترین محل‌های ایجاد آکنه است. منافذ این ناحیه از نظر اندازه بزرگتر هستند، بنابراین می‌توانند راحت‌تر مسدود شوند. همین علت می‌تواند منجر به جوش‌ها و برجستگی‌های قرمز رنگی شود که شبیه کیست هستند.

اگر برآمدگی یا جوش در داخل یا روی بینی خود دارید، احتمالاً تحریک کننده و دردناک است. در ادامه این مطلب از سایت زوم لایف، درباره علت جوش بینی، روش‌های جلوگیری و درمان آن توضیحات مفیدی دادیم.
آکنه چیست؟

آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که افراد دچار آن می شوند. در حالی که آکنه می‌تواند تقریباً در هر نقطه از بدن ظاهر شود، اما آکنه در ناحیه بینی شایع‌تر است. اگر می‌خواهید درباره آکنه و انواع آن بیشتر بدانید به مطلبی که قبلاً با عنوان آکنه چیست و چه تفاوتی با جوش دارد؟ منتشر کردیم، مراجعه کنید.

علت جوش بینی چیست؟

شایع‌ترین علل ایجاد برآمدگی در بینی یا روی بینی، آکنه، عفونت باکتریایی یا قارچی است. برجستگی دردناک در بینی نیز می‌تواند ناشی از ضربه ناشی از برداشتن بینی یا سوراخ کردن بینی باشد.

به گفته متخصصان پوست، علل شایع جوش در بینی شما عوامل زیر هستند:

    سابقه خانوادگی؛
    یائسگی، قاعدگی، بلوغ؛
    استرس شدید؛
    استفاده از عینک: استفاده مداوم از عینک سنگین روی بینی می‌تواند باعث کاهش ریزش سلول‌های مرده طبیعی پوست شود که منجر به مسدود شدن منافذ پوست می‌شود.

چگونه از شر جوش داخل بینی خلاص شویم؟

قبل از اینکه بخواهید آکنه بینی را درمان کنید، مهم است که منبع اصلی آن را تعیین کنید: آکنه ولگاریس یا آکنه روزاسه. هنگامی که علت دقیق آکنه بینی خود را شناسایی کردید، می‌توانید از درمان‌های هدفمندتری استفاده کنید.

تفاوت آکنه ولگاریس و آکنه روزاسه

تشخیص تفاوت بین آکنه ولگاریس و آکنه روزاسه ممکن است دشوار باشد زیرا علائم مشابهی دارند. آنها همچنین می‌توانند هر دو روی بینی ایجاد شوند. با این حال، این دو شرایط بسیار متفاوت هستند.
آکنه ولگاریس (acne vulgaris)

آکنه ولگاریس مربوط به جوش‌های سرسیاه، کیست‌ها و سایر اشکال آکنه است. همچنین ممکن است همزمان آکنه ولگاریس و آکنه روزاسه داشته باشید. با ارزیابی پوست خود می‌توانید این دو حالت را از هم تشخیص دهید.

آکنه ولگاریس تمایل دارد منافذ مسدود شده را درگیر کند که می‌تواند به صورت زیر ظاهر شود:

    برجستگی‌های پر از چرک؛
    جوش سر سیاه؛
    جوش سر سفید.

آکنه روزاسه (acne rosacea)

آکنه روزاسه در درجه اول با قرمزی بیش از حد و تورم گسترده مشخص می‌شود. این علائم می‌تواند از بینی شروع شود و به نواحی نزدیک صورت شما مانند گونه‌ها گسترش یابد. بینی شما ممکن است به دلیل التهاب بزرگ شده به نظر برسد و جوش‌ها در نهایت روی پوست برافروخته ظاهر شوند.

درمان و پیشگیری از آکنه ولگاریس

اگر آکنه ولگاریس را تجربه می‌کنید، گزینه‌های درمانی شما بستگی به این دارد که آیا با آکنه التهابی یا غیر التهابی سر و کار دارید.

آکنه التهابی

آکنه التهابی شدیدترین شکل آکنه است. معمولاً به صورت کیست یا گره ظاهر می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص اینکه آیا این نوع آکنه دارید این است که ارزیابی کنید که آیا تورم زیادی در اطراف آکنه روی بینی شما وجود دارد یا خیر.



بیشتر بخوانید:

کدام غذاهای برای جلوگیری از ایجاد جوش سرسفید مفید است؟
امیدی تازه برای افراد مبتلا به آکنه
چطور جوش های صورت را از بین ببریم؟


اغلب، راه حل‌های بدون نسخه و خانگی برای درمان این نوع آکنه ولگاریس کافی است. این درمان‌ها شامل موارد زیر هستند:

    با استفاده از یک حوله گرم و مرطوب برای بیرون کشیدن روغن؛
    استفاده از یخ برای کاهش تورم؛
    کرم‌های بدون نسخه حاوی بنزوئیل پراکسید؛
    پاک کننده‌های دارویی صورت؛

برای موارد شدیدتر آکنه ولگاریس التهابی، ممکن است فرد نیاز به مراجعه به متخصص پوست داشته باشد. یک متخصص پوست می‌تواند داروهای قوی‌تری را برای کمک به رفع موارد شدید تجویز کند.
آکنه غیر التهابی

برای واکنش‌های غیرالتهابی آکنه ولگاریس، اغلب درمان آن با محصولات بدون نسخه و داروهای خانگی آسان است. به طور معمول، داروی مورد استفاده اسید سالیسیلیک است. اسید سالیسیلیک می‌تواند به از بین بردن پوست مرده و از بین بردن چربی اضافی کمک کند.

برخی از محصولات عبارتند از:

    کرم‌ها؛
    پمادها؛
    تونرها؛
    اسکراب‌ها؛
    پاک کننده‌ها.

این محصولات به پاکسازی چربی از پوست کمک می‌کنند. در این فرآیند، آنها به پاکسازی منافذ مسدود شده و از بین بردن باکتری‌های به دام افتاده کمک می‌کنند.

به طور کلی، فرد باید:

    دو بار در روز صورت خود را با پاک کننده‌های ملایم بشویید؛
    از تونرها و کرم‌های اسید سالیسیلیک برای کمک به پاکسازی منافذ استفاده کنید؛
    محافظت از پوست در برابر نور خورشید؛
    پوست را مرطوب نگه دارید؛
    از ماسک خاک رس یا ماسک دیگر مخصوص پیشگیری از آکنه استفاده کنید.

درمان و پیشگیری از آکنه روزاسه

برخلاف آکنه ولگاریس، هیچ درمان خانگی یا بدون نسخه‌ای وجود ندارد که در درمان یا پیشگیری از آکنه روزاسه موثر باشد. در نتیجه، پزشک باید به فرد کمک کند تا آکنه روزاسه خود را درمان کند. این معمولاً با روش‌های دارویی انجام می‌شود، مانند:

    بریمونیدین برای کاهش قرمزی و تورم؛
    آنتی بیوتیک برای کمک به درمان آکنه التهابی؛
    مترونیدازول اسید؛
    آزلائیک اسید؛
    ایزوترتینوئین.

همچنین، پزشک ممکن است درمان‌های جایگزین را پیشنهاد کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    درم ابریژن؛
    ماساژ؛
    مراقبه؛
    لیزر درمانی؛
    میکرودرم ابریژن.

در مواردی که فردی دارای آکنه ولگاریس و آکنه روزاسه است، باید با متخصص پوست مراجعه کند. به طور معمول، اگر هر دو بیماری با هم اتفاق بیفتند، فرد نباید از درمان‌های آکنه ولگاریس استفاده کند، مگر اینکه به دستور پزشک باشد.
سوالات متداول

1. اگر جوشی روی بینی‌ام ایجاد شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر جوش خود را بیرون بیاورید، آن را در معرض باکتری و عفونت قرار داده‌اید. همچنین ممکن است در نهایت به منافذ پوست آسیب وارد کنید و در معرض خطر ایجاد اسکار باشید.

2. چرا جوش‌های بینی اینقدر درد می‌کند؟

این به این دلیل است که منافذ اطراف بینی شما بزرگتر هستند و کثیفی و سبوم بیشتری را جمع می‌کنند. این باعث جذب باکتری‌های بیشتری می‌شود که می‌توانند باعث التهاب، قرمزی و درد شوند.

3. آیا یخ به جوش کمک می کند؟

یخ می‌تواند به شما در کاهش درد و قرمزی ناشی از جوش برای مدت کوتاهی کمک کند. این یک راه حل یا درمان طولانی مدت نیست. بهتر است یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

4. آیا جوش‌های روی بینی خود به خود از بین می‌روند؟

در بسیاری از موارد، آنها به خودی خود بهبود می‌یابند. با این حال، اگر این اتفاق نیفتد، باید برای درمان با یک متخصص پوست مشورت کنید.

آکنه بینی زمانی که روی صورت فرد ایجاد شود می‌تواند آزاردهنده باشد. بسته به نوع، درمان آن با داروهای خانگی، بدون نسخه و تجویزی آسان است. رعایت بهداشت خوب صورت می‌تواند به جلوگیری از شیوع آکنه در آینده کمک کند.

 

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها