۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴

عوارض خروج از کشور برای عراق زمینی و هوایی + خبر خوب

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ تفاوتی با عوارض خروج از کشور سال گذشته نداشته است. عوارض خروج از کشور نوعی مالیات سفر است که معمولا مبلغ آن به صورت رسمی اعلام می شود.
کد خبر: ۶۸۳۵۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

تمام زائران عتبات باید از مبلغ عوارض خروج از کشور برای عراق زمینی و هوایی اطلاع داشته باشند. پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین به شما در صرفه جویی در زمان کمک می کند. عوارض خروج از کشور عراق در روزهای عادی و اربعین از مرزهای زمینی و هوایی متفاوت است. در ادامه جزییات کامل عوارض سفر به خارج از کشور و سوالات متداول را بخوانید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور نوعی مالیات سفر است. مسافران در ازای خدماتی که برای سفر دریافت می‌کنند، مبلغی را در قالب مالیات به دولت می‌پردازند. همان‌طور که در متن هم اشاره شد، مبلغ این مالیات یا همان عوارض برای سفر‌های گوناگون با هم فرق می‌کند. دفعات سفر هم روی نرخ آن اثرگذار است. اگر عوارض خروج را نپردازید، امکان سفرکردن و رفتن به کشور‌های دیگر برایتان وجود نخواهد داشت. بهتر است که همیشه با درنظرگرفتن نکاتی که گفته شد، برنامه‌های بهتر و منظم‌تری برای سفرتان بچینید.

چه کسانی باید عوارض خروج از کشور را بپردازند؟

تمام کسانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند، باید عوارض سفرشان را بپردازند. فرقی نمی‌کند که در چه رده سنی‌ای قرار دارید؛ در هر حال با تهیه بلیط و آماده‌کردن مقدمات سفر به خارج باید به فکر پرداخت عوارض خروج هم باشید. البته زائران عتبات و اربعین شرایط متفاوتی دارند که در ادامه توضیح می دهیم.

عوارض خروج از کشور عتبات عالیات 1402 چقدر است؟

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ تفاوتی با عوارض خروج از کشور برای عراق ۱۴۰۱ نداشته است. در ادامه نرخ آن را مشاهده می کنید.

زمینی

عوارض خروج از از کشور زمینی برای عراق همانند سال گذشته برابر ۱۲۵۰۰ برای سفر اول و ۱۵ هزار تومان برای سفر‌های بعدی است.

هوایی

در سفر‌های هوایی نیز برای سفر اول ۳۷۵۰۰ تومان و سفر‌های بعدی ۴۵ هزار تومان است.

جدول هزینه عوارض خروج از کشور 

در جدول زیر به طور کامل هزینه های عوارض خروج را به تمامی مقاصد مشاهده می کنید.

عوارض خروج از کشور برای عراق زمینی و هوایی + خبر خوب

خبر خوب: عوارض زمینی برای اربعین رایگان است

مطابق همین قانون که معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور نیز ابلاغ کرده است، زائران اربعین، که مطابق تاریخ تعیین‌شده در این قانون، از مرز‌های زمینی به مقصد عراق از کشور خارج شوند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

زائران عتبات عالیات که از مرز‌های زمینی به مقصد کشور عراق از ایران خارج می‌شوند ۱۵ هزار تومان و زائرانی که از مرز‌های هوایی خارج می‌شوند ۴۵ هزار تومان عوارض می‌پردازند.

مطابق همین قانون که معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور نیز ابلاغ کرده است، زائران اربعین، که مطابق تاریخ تعیین‌شده در این قانون، از مرز‌های زمینی به مقصد عراق از کشور خارج شوند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

تاریخ اربعین در ایران

ثبت‌نام سفر‌های اربعین رسما از چهارم مردادماه از طریق سامانه سماح به نشانی Samah.haj.ir آغاز شده است. بنا بر اعلام ستاد اربعین که زیرنظر وزارت کشور است، پیاده‌روی اربعین از ایران از اول ماه صفر برابر با ۲۷ مردادماه آغاز خواهد شد. اربعین مطابق با تقویم ایران نیز ۱۵ شهریورماه است.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور، روش‌های مختلفی وجود دارد. مسافران می‌توانند بنا به شرایط و سلیقه خود، از میان روش‌های پرداخت دست‌به انتخاب بزنند:

  • استفاده از سامانه اینترنتی سداد.
  • مراجعه به شعب بانک ملی.
  • پرداخت از راه عابربانک‌های فرودگاه
  • پرداخت با اپلیکیشن‌ها.

بهتر است که از قبل با استفاده از یکی از روش‌های مناسب، عوارض خروج را بپردازید تا در فرودگاه معطل نشوید. اگر از پیش، عوارض را پرداخت کنید در فرودگاه با نشان‌دادن رسید آن به پلیس کنترل گذرنامه، تأییدیه خروج را دریافت می‌کنید. با این حال، اگر به هر دلیلی موفق به این کار نشدید، تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز فرصت دارید تا عوارض را بپردازید.

عوارض خروج از کشور برای عراق زمینی و هوایی + خبر خوب

۱. استفاده از سامانه اینترنتی سداد

با مراجعه به سداد می‌توانید عوارض خروج را به‌طور اینترنتی پرداخت کنید. از میان گزینه‌های موجود در این سایت باید به بخش پرداخت عوارض خروج از کشور مراجعه کنید و با واردکردن شماره تماس مسافر و پرداخت‌کننده، کدملی و انتخاب نوع سفر، هزینه را بپردازید.
نشانی سامانه سداد برای پرداخت عوارض:
https://sadadpsp.ir/tollpayment
اگر بخواهید که از عوارض پرداختی با این سامانه استعلام بگیرید، امکان مراجعه به سایت مذکور و سرزدن به بخش «پیگیری پرداخت» وجود دارد.

۲. مراجعه به شعب بانک ملی

برای پرداخت عوارض می‌توانید به یکی از شعبه‌های بانک ملی ایران مراجعه کنید و با تکمیل فرم‌های مربوط و مخصوص به این موضوع، مبلغ را واریز کنید. این امکان از سال ۱۳۹۷ به بعد مقدور شده است و مسافران با مراجعه به شعبه‌های بانک می‌توانند اقدام به پرداخت عوارض خود کنند.

۳. پرداخت از راه عابربانک‌ها

دستگاه‌های ATM یا همان خودپردازی که در فرودگاه‌های مختلف از جمله فرودگاه امام خمینی تهران هم وجود دارند، امکان پرداخت عوارض خروج از کشور را برای مسافران مهیا می‌کنند.

۴. پرداخت با اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن پرداخت عوارض خروج از کشور: اپلیکیشن‌هایی مانند «بله» (لازم به ذکر است این امکان فعلا در بله غیرفعال شده است) و «ایوا»، امکان پرداخت آنلاین عوارض خروج را برای مسافران فراهم کرده‌اند. استفاده از چنین امکاناتی، کار مسافران در پشت سرگذاشتن این بخش از تدارکات سفر را راحت می‌کند.


بیشتر بخوانید: 


سوالات متداول درباره عوارض خروج از کشور

آیا هزینه خروج از کشور به مقصد کشور‌های مختلف متفاوت است؟

بطور کلی هزینه عوارض با توجه به شرایط مسافر، نوع سفر هوایی و زمینی و همچنین نوع سفر متفاوت است. بطور مثال عوارض خروج از کشور برای ترکیه با عراق به دلیل سفر زیارتی به عراق متفاوت است. هنگام پرداخت عوارض خروج از کشور در سامانه سداد، در یکی از گزینه‌ها باید نوع سفر را انتخاب کنید که با توجه به این گزینه ها، میزان عوارض پرداختی شما مشخص خواهد شد. برای استعلام عوارض خروج از کشور نیز می‌توانید با تکمیل این اطلاعات، در سامانه سداد اقدام نمایید. در صورتی که اطلاعات و یا تجربه‌ای در رابطه با نرخ و نحوه پرداخت عوارض دارید، در قیمت کامنت‌ها با مخاطبان دیگر در میان بگذارید.
چگونه می‌توان عوارض خروج از کشور را پرداخت کرد؟ زمان پرداخت عوارض تا چه زمانی است؟
شما می‌توانید به صورت اینترنتی و در سامانه سداد یا اپلیکیشن‌های مرتبط مانند ایوا، پیام‌رسان بله یا قبضینو، عوارض را پرداخت کنید. همچنین با مراجعه به شعب بانک ملی نیز امکان پرداخت حضوری وجود دارد. تا نیم ساعت قبل از پرواز، برای پرداخت هزینه خروج مهلت دارید.
آیا عوارض خروج از کشور قابل استرداد است؟
اگر در پرداخت عوارض خروج از کشور اشتباهی صورت بگیرد، به راحتی می‌توان وارد سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی www.evat.ir شده و هزینه پرداختی را استرداد کرد.
عوارض خروج از کشور تا چه سنی باید پرداخت شود؟
عوارض خروج از کشور برای کودکان و نوزادان بدون در نظر گرفتن سن آن‌ها همانند بزرگسالان دریافت می‌شود. این عوارض به ازای هر فرد با کد ملی و بلیط پرواز محاسبه می‌شود.

عوارض خروج از کشور برای عراق زمینی و هوایی + خبر خوب
برای پرداخت عوارض خروج از کشور چه مدارکی لازم است؟
بجز هنگام پرداخت وجه که داشتن کارت بانکی و مشخصات معتبر متقاضی لازم است، مدرک خاص دیگری نیاز نیست و استفاده از رسید عوارض خروج فقط برای شخصی که هزینه به نام او پرداخت شده، امکان پذیر است.

عوارض خروج از کشور چقدر اعتبار دارد؟

عوارض خروج از کشور فقط تا پایان همان سال معتبر بوده و در صورتی که پس از پرداخت عوارض، سفری انجام نشود، با داشتن رسید پرداختی یا شماره پیگیری می‌توان از آن برای سفر‌های بعدی در همان سال استفاده کرد.
آیا داشتن رسید پرداخت عوارض خروج ضروری است؟
هزینه پرداخت عوارض خروج از کشور در سیستم ثبت خواهد شد و متصدی پرواز نیازی به رسید پرداخت فیزیکی عوارض خروج ندارد، اما بهتر است تصویری از رسید پرداخت یا پرینت آن را همراه داشته باشید.
عوارض خروج از کشور در کدام بانک قابل پرداخت است؟
پرداخت هزینه خروج از کشور فقط در شعب مرزی بانک ملی ایران امکان‌پذیر است.

چه افرادی در پرداخت عوارض خروج از کشور مشمول تخفیف می‌شوند؟
در پرداخت هزینه خروج از کشور برخی از گروه‌ها جزو استثنائات قرار گرفته و نیازی به پرداخت کامل هزینه ندارند. در ادامه به بررسی این گروه‌ها می‌پردازیم.

  • مرزنشینان: برای دریافت تخفیف این افراد باید شماره شناسنامه و کدپستی خود را سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت کرده باشند. این گروه فقط یک بار در طول سال عوارض خروج از کشور پرداخت خواهند کرد.
  • ورزشکاران تیم ملی: این دسته از افراد تنها با مجوز وزارت ورزش می‌توانند با پرداخت هزینه کمتری از کشور خارج شوند.
  • زائرین حج تمتع و عمره: عوارض خروج از کشور برای زائرین حج تمتع و عمره دارای تخفیف بوده و برای سفر اول، دوم و سوم به ترتیب ۱۳۲، ۱۹۸ و ۲۶۴ هزار تومان است.
  • زائرین عتبات و عالیات: افرادی که به زیارت عتبات و عالیات می‌روند در پرداخت این هزینه تخفیف خواند گرفت. البته این مبلغ در مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی متفاوت است.

چه کسانی نباید عوارض خروج از کشور را بپردازند؟

  • دانشجویانی که در کشور‌های دیگر تحصیل می‌کنند (به‌شرط وجود فاصله بیشتر از ۳ ماه میان رفت‌وآمدهایشان).
  • کسانی که مقیم خارج هستند و سابقه کار در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی دارند.
  • جانبازان و بیمارانی که برای مداوا و امور درمانی به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند.
  • خدمه پرواز یا کشتی‌های مسافربری و تجاری.
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی.
  • مسافران عراق در اربعین (زمینی)

 

گردآوری: تابناک جوان

منابع: رسپینا / ایسنا / اسنپ

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
نظرات مخاطبان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
عوارض خروج از کشور فقط در ایران هست که رسما زورگیری هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بفرمائید دقیقا چه خدماتی شامل میشود که باید عوارض بپردازیم؟
پول پاسپورت را که میدهیم
عوارض فرودگاهی را هم که روی بلیط میپردازیم
چه خدماتی داده میشود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بابا خودتون رو کشتید با این اربعین . می ترسم مانند سالهای پیش شرمنده مردم بشید از بس گرما و گرسنگی و بی برنامگی تحویلشون دادید
دانیال
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
ایرانیان مقیم خارج از کشور که هیچگونه یارانه ای از دولت دریافت نمی‌کنند و گاها سالی یک بار در ایام تعطیلات برای دیدار خانواده به کشور می‌آیند و کلی ارز خارجی وارد کشور می‌کنند چرا باید هنگام خروج از کشور عوارض پرداخت کنند؟
گزارش خطا
تازه ها