۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

اربعین و چند نکته تغذیه ای

دو نکته در راهپیمایی اربعین باید مورد توجه زائران قرار بگیرد، نکته اول، پیشگیری از بیماری‌های واگیر است و نکته دوم، مقابله با گرمازدگی است.
کد خبر: ۶۸۷۶۴

مجید حاجی فرجی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، با عنوان این مطلب که در راهپیمایی اربعین با حجم گسترده‌ای از جمعیت در شرایط آب و هوایی بسیار گرم مواجه هستیم، گفت: دو نکته در راهپیمایی اربعین باید مورد توجه زائران قرار بگیرد.

وی افزود: نکته اول، پیشگیری از بیماری‌های واگیر است و نکته دوم، مقابله با گرمازدگی است.

حاجی فرجی با اشاره به گرمای ۴۵ تا ۵۰ درجه که باعث گرمازدگی می‌شود، گفت: گرمازدگی به دو شکل اتفاق می‌افتد. یعنی، فرد دچار بی حالی، ضعف، خستگی زیاد و…، می‌شود که می‌توان با کارهای ابتدایی و ساده، شرایط بدنی او را به حالت عادی برگرداند. کارهایی مثل استراحت در سایه، قرار گرفتن در مقابل باد پنکه و کولر و مصرف مایعات خنک؛ که باعث می‌شود فرد گرمازده بعد از دقایقی استراحت، امکان ادامه پیاده روی را داشته باشد.

گرمازدگی شدید

این متخصص تغذیه ادامه داد: اگر علائم گرمازدگی شدید شد، باید او را نزد اورژانس یا درمانگاه برد. زیرا، این قبیل افراد نیازمند مراقبت‌های پزشکی هستند تا مبادا به کما بروند.


بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی سازمان انتقال خون برای اجتماع بزرگ اربعین
چگونه با زائران کربلا تماس بگیریم؟
برای پیاده روی اربعین چه چیزهایی لازم است؟ (خانم ها و آقایان)

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، به مسمومیت غذایی اشاره کرد و گفت: احتمال بروز مسمومیت غذایی در این قبیل تجمعات وجود دارد و ممکن است مزاج بعضی افراد با غذاهایی که توزیع می‌شود، سازگاری نداشته باشد.

پرهیز ازغذاهای سرخ کرده و پرچرب

وی افزود: بهتر است افراد از غذاهای سرخ کرده و پرچرب، پرهیز کرده و در حداقل حجم، از غذاها استفاده کنند.

حاجی فرجی گفت: در هنگام مصرف میوه و سبزیجات تازه، نکات بهداشتی را رعایت کرده و قبل از خوردن، حتماً میوه را شسته و ضد عفونی کنند.

شیوع بیماری‌های گوارشی

وی افزود: آلودگی‌های میکروبی، باعث شیوع بیماری‌های گوارشی شده و باعث می‌شود فرد، حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت دچار علائم اسهال خفیف تا شدید شود.

حاجی فرجی، استفاده از پودرهای ORS را برای بهبود علائم اسهال و جلوگیری از خشک شدن آب بدن، توصیه کرد.

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها