۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

آشنایی با اصول برنامه ریزی کردن به شما کمک می کند تا دقیق تر برنامه ریزی کنید و زودتر به اهدافی که دارید برسید. فقط کافی است نکات ساده ای که گفته می شود را رعایت کنید.
کد خبر: ۶۹۴۳۲

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

آیا می دانید چگونه برنامه ریزی کنیم؟ چقدر با اپلیکیشن برنامه ریزی روزانه کار می کنید؟ قصد برنامه ریزی تحصیلی دارید یا می خواهید فقط کارهای روزانه خود را سروسامان دهید. در هر صورت شما نیاز به برنامه ریزی دارید وقتی شما یک هدف کوچک یا بزرگی را در نظر می گیرید برای رسیدن به آن برنامه ریزی روزانه می کنید و در سه ما، شش ماه یا یک سال به هدفتان میرسید.

نکته مهم در برنامه ریزی پشتکار و انگیزه است. شما باید بر برنامه ریزی خود پایبند باشید و وسط راه آن را رها نکنید.

چگونه برنامه ریزی روزانه کنیم؟

نوشتن اهداف، می‌تواند شانس موفقیت در آن‌ها را بالا ببرد. به طور کلی برنامه‌ریزی می‌تواند عددی، عنوانی یا مهارتی باشد.

  • برنامه ریزی عددی یعنی اینکه مشخص کنید مثلا من تا پایان سال باید فلان قدر پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری مالی داشته باشم.
  • برنامه ریزی عنوانی یعنی که مثلا من باید در شش ماه اول سال سه سفر به سه منطقه کمتر دیده شده داشته باشم.
  • برنامه‌ریزی مهارتی که شاید منطقی‌تر از دو مورد قبلی به نظر این است که من مهارت تازه‌ای بیاموزم، مهارت‌های کنونی خود را ارتقا دهم و مواردی از این دست.

حالا بعد از انتخاب هدف کلی آن را به بخش‌های کوچکی تقسیم می‌کنید و در هر روز مقداری از آن هدف را پیش میبرید تا به مقصد نهایی برسید.

چگونه اصولی برنامه ریزی کنیم؟

برای اینکه بتوانید یک برنامه خوب بنویسید باید اصول برنامه‌ریزی را بدانید.

اصل اول برنامه ریزی

اول اصل برنامه‌ریزی، «خودشناسی» است. برنامه هر فرد تابعی از شخصیت، توانایی، علایق و خلق و خوی هر فرد است. هیچکس نمی‌تواند برای شما برنامه‌ریزی کند مگر خودتان.  شما هستید که خودتان را می‌شناسید پس می‌توانید متناسب با توانمندی و علایق‌تان، برای خودتان برنامه بنویسید. برنامه‌ای که از پس آن هم برآیید.

اصل دوم برنامه ریزی

دومین اصل برنامه‌ریزی، «واقع‌بینی» است. از خودتان نباید توقع بیجا داشته باشید. اینکه مثلا از خودتان توقع داشته باشید که فقط درس بخوانید و هیچ تفریحی نداشته باشید ممکن است باعث شود که بعد از مدتی دلسرد و خسته شوید. باید متناسب با توانایی‌های‌تان، از خودتان توقع داشته باشید.

اصل سوم برنامه ریزی

سومین اصل برنامه‌ریزی، «مثبت‌اندیشی» است. مثلا اگر برنامه‌ای دارید که لاغر شوید، ولی مدام با خود بگویید «من نمی‌توانم»، به نتیجه نخواهید رسید. باید به خودتان انگیزه دهید و مثبت‌اندیش باشید.

اصل چهارم برنامه ریزی

چهارمین اصل برنامه‌ریزی، «مدیریت زمان» است. سعی کنید برای برنامه‌تان یک مدت زمانی پیش‌بینی کنید و بعد از پایان مدت زمان، خود را ارزیابی کرده و میزان موفقیت را بسنجید. این اقدام باعث می‌شود که هم ایرادات برنامه‌ریزی‌تان را متوجه شوید و هم اینکه با کسب موفقیت در هدف، انگیزه بیشتری برای ادامه راه داشته باشید.

اصل پنجم برنامه ریزی

پنجمین اصل برنامه‌ریزی، «استمرار» است. اگر برنامه‌ریزی انجام دهید، اما بر مبنای برنامه‌تان فعالیت نکنید، نه تنها به هدف‌تان نخواهید رسید بلکه دلسرد هم می‌شوید.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟ (مراحل)

  • ۱- تعیین نوع برنامه: یعنی اینکه این برنامه قرار است در چه بازه‌ای برگزار شود.
  • ۲- تهیه فهرستی از فعالیت‌های روزانه
  • ۳- تعیین زمان مناسب برای هر فعالیت
  • ۴- اولویت‌بندی فعالیت‌ها
  • ۵- تهیه و تنظیم جدول برنامه

یادتان نرود برنامه‌ای خوب است که متناسب با توان و علایق شما باشد. همچنین به تمام آنچه مدنظرتان است، بتوانید دست یابید. مثلا اگر قرار است درس بخوانید باید برنامه به‌گونه‌ای باشد که همه دروس را در بر بگیرد و زمان کافی برای مطالعه همه آن‌ها داشته باشید.

چرا به برنامه ریزی هایمان عمل نمی‌کنیم؟ راهکارش چیست؟

بر اساس آمار یک موسسه مدیریتی آمریکایی، یک‌سوم برنامه‌ریزی‌های سالانه‌ی افراد حتی به پایان اولین ماه از سال جدید هم نمی‌رسد و زودتر از تصور به فراموشی سپرده می‌شوند. دلیلش هم این است که این رزولوشن‌ها به صورت اصولی و صحیح نگارش نمی‌شوند. برنامه‌ریزی سالانه به دلیل یکی از موارد زیر ممکن است به سرانجام نرسد:

  • برنامه‌ریزی شما بر اساس خواسته دیگران یا جو حاکم بر جامعه نوشته شده و به شما اجبار می‌کند که خود را تغییر دهید.
  • رزولوشنی که برای خود نوشته‌اید کاملا گنگ و مبهم است.
  • لیست برنامه‌ریزی چشم‌انداز منطقی و واقعی ندارد.
  • اهداف شما باید کاملا هوشمندانه باشند.

ویژگی های اهداف هوشمندانه و یک برنامه خوب

این واژه اولین بار در نشریه مدیریتی آمریکایی در سال ۱۹۸۱ میلادی مطرح شد. منظور از برنامه‌ریزی هوشمندانه این است که ویژگی‌های زیر را در خود داشته باشد:

  • خاص و ویژه باشد.
  • قابل اندازه‌گیری باشد.
  • قابل دستیابی باشد.
  • مطابق بر محدودیت‌ها نوشته شده باشد.
  • محدودیت‌های زمانی در آن لحاظ شده باشد.

برای اینکه با مفاهیم هر یک از موارد بالا آشنا شوید در زیر آن‌ها را برایتان تفسیر کرده‌ایم:

خاص و ویژه باشد

لیست برنامه‌ریزی شما باید کاملا شفاف باشد. یعنی به جای اینکه در برگه خود بنویسید: «من می‌خواهم وزن خود را کم کنم»، به طور کاملا واضح و شفاف بنویسید که قصد دارید چند کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهید؟ و این کار را در چه بازه زمانی باید به انجام برسانید؟ بر فرض مثال، برای خود تعیین کنید که من در عرض سه ماه اول سال باید ۷ کیلوگرم لاغر شوم. تعیین زمان و رقم دقیق باعث می‌شود به رزولوشن خود پایبند باشید.


بیشتر بخوانید: 


قابل اندازه‌گیری باشد

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ این گزینه برای برنامه‌ریزی‌هایی همچون لاغری کاملا قابل درک است، اما باید بدانید قابل اندازه‌گیری بودن ممکن است به حذف برخی مسایل یا ترک برخی عادت‌ها مربوط باشد. به طور مثال، عادت دارید ناخن‌های خود را بجوید.

برای ترک این عادت نادرست می‌توانید در روند برنامه‌ریزی خود هر چند وقت‌یکبار از رشد ناخن‌هایتان عکس بگیرید تا به طور کاملا شفاف و روشن ببینید که در حال ترک عادت ناخن جویدن هستید. در موارد دیگر می‌توانید با نوشتن، یادداشت‌برداری در موبایل یا حتی نصب اپلیکیشن مربوط به عادت نادرست خود، روند انجام آن را تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که در مسیر صحیح قرار دارید.

قابل دستیابی باشد

منظورمان از این گزینه این نیست که اهداف بزرگ برای خود تعیین نکنید. اما این را در نظر داشته باشید که اگر هدف تعیین شده بزرگ‌تر از توان شما باشد، در نهایت به انجام نخواهد رسید.

مثلی هست که می‌گوید سنگ بزرگ نشانه نزدن است. مثال روند اشتباه این است که برای خود این هدف را مشخص کنید که در عرض ۵ سال آینده به اندازه کافی کسب درآمد کنید که پس از آن به طور کامل خود را بازنشسته کنید در حالیکه که هنوز در سن ۳۰ سالگی هستید! خب، کاملا شفاف است که این هدف‌گذاری واقعی و اصولی نیست. اما به طور مثال، پس‌انداز ایکس تومان در هر ماه یک هدف قابل دستیابی و صحیح بشمار می‌رود.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

مطابق بر محدودیت‌ها نوشته شده باشد

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ باید توجه داشته باشید که برنامه‌ریزی شما برای سال جدید کاملا مطابق با سبک زندگی خودتان باشد و موضوعی باشد که برایتان از اهمیت زیادی برخوردار است. باید سعی کنید با دیدگاهی عاری از نفرت از خود، احساس ندامت و اشتیاقات شدید و هیجانی آن را بنویسید، چون در غیر این صورت موفق نخواهید شد.

با فکر کردن به اینکه چه چیزی واقعا برای شما و زندگی شما مفید و لازم است می‌توانید ساختار زندگی خود را تغییر دهید. در این مسیر افرادی پا به زندگی شما خواهند گذاشت که بسیار یاری‌رسان هستند و می‌توانند در ادامه راه تغییرات، نقش موثر و مفیدی داشته باشند.

محدودیت‌های زمانی در آن لحاظ شده باشد

همانند گزینه «قابل دسترسی بودن»، در زمان تهیه لیست برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به مقوله «زمان» توجه داشته باشید. زمان‌بندی در نوشتن برنامه باید بر اساس واقعیت‌ها و کاملا اصولی باشد. یکی از روش‌ها این است که اهداف بزرگ‌تر را به هدف‌های کوچک که زمان کوتاهی صرف تحققشان می‌شود تقسیم کنید و پله‌به‌پله به سوی هدف بزرگ حرکت کنید.

برخی کارشناسان اعتقاد دارد که مثلا برای ساختن یک عادت مفید شما نباید برای دو ماه آینده برنامه ریزی کنید، بلکه باید به ۵ سال یا ۱۰ سال آینده فکر کنید. برخی برنامه‌ریزی‌ها را نمی‌توان با سرعت و در عرض چندین ماه به انجام رساند.

معرفی چند اپلیکیشن برنامه ریزی

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ اپلیکیشن برنامه ریزی روزانه به شما کمک می کند تا برنامه خود را با نظم تر انجام دهید. اپلیکیشن‌های Todoist و TickTick در کنار دفترچه یادداشت گوگل Keep از بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه برای دستگاه‌های اندرویدی محسوب می‌شوند. اپلیکیشن‌های Todoist و TickTick همراه با اپ Things 3 از بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه برای دستگاه‌های اپل به شمار می‌روند. البته اینها اپلیکیشن های جهانی است اگر دوست دارید برنامه های فارسی برنامه ریزی را نصب کنید می توانید در بازار به دنبال آن باشید. اپلیکیشنی که امتیاز بالاتری دارد احتمالا بهتر خواهد بود. در ادامه بهترین اپلیکیشن های برنامه ریزی را معرفی میکنیم.

Todoist - بهترین برنامه برنامه ریزی روزانه

اپلیکیشن Todoist یکی از محبوب‌ترین عناوین در میان بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه به شمار می‌رود که برای امور مختلف مثل خرید روزانه تا پروژه‌های بزرگ کاربرد دارد. پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف از نقاط قوت بزرگ آن است به طوری که علاوه بر اندروید و iOS روی ویندوز و مک هم در دسترس قرار دارد و حتی به یک افزونه اختصاصی گوگل کروم هم مجهز است.

توسعه‌دهندگان آن امکان تعامل با سایر سرویس‌ها مثل اسلک، الکسا و گوگل کلندر را هم فراهم ساخته‌اند. اشتراک رایگان برنامه Todoist امکان ایجاد ۸۰ پروژه را در اختیار کاربران می‌گذارد. همچنین در این حالت قابلیت‌هایی مثل تکرار موعد‌های مقرر و تعامل با سرویس‌های دیگر فراهم است. اما اگر می‌خواهید به ویژگی‌هایش پیشرفته‌تری مثل یادآور، نظردهی، قالب‌های پروژه و... دسترسی داشته باشید باید به سراغ نسخه پرمیوم بروید.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

اپلیکیشن برنامه‌ریزی TickTick

در سال‌های نه چندان دور برنامه TickTick به هیچ عنوان در میان لیست بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه قرار نمی‌گرفت؛ اما تلاش‌های توسعه‌دهندگان برای بهبود آن موجب شد تا امروزه به یکی از عنوان‌های برتر در زمینه خود تبدیل شود. این اپ تمامی امکانات پایه و مورد انتظار را به کاربران ارائه می‌دهد که شامل جدول زمان‌بندی کار‌ها و پروژه‌ها در کنار یادآور می‌شود.

اپلیکیشن TickTick از همگام‌سازی آسان اطلاعات میان نسخه وب، اندروید، iOS، ویندوز و مک هم پشتیبانی می‌کند. یک تایمر پومودورو نیز درون اپ تعبیه شده است که می‌تواند گزینه مناسبی برای افزایش بهره‌وری باشد. کاربران نسخه پرمیوم به امکانات بیشتری مثل حداکثر ۵ یادآور برای هر کار، امکان اشتراک‌گذاری لیست‌ها با ۲۹ نفر و تعامل با سایر سرویس‌های تقویم دسترسی خواهند داشت.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

برنامه یادداشت‌برداری گوگل Keep

اگر میپرسید چگونه برنامه ریزی کنیم؟ کی توانید از این برنامه استفاده کنید. اگرچه اپلیکیشن گوگل Keep در قالب یک دفترچه یادداشت عرضه شده است؛ اما افزوده شدن امکانات متعدد به آن در آپدیت‌های متوالی، موجب شده تا به گزینه مناسبی میان بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه تبدیل شود. کاربران می‌توانند از برچسب‌های مختلف برای تمایز کار‌ها و پروژ‌ها استفاده نمایند و به لطف تعامل با دستیار مجازی گوگل، راحت‌تر موارد دلخواه را درون اپ ثبت کنند.

امکان در نظر گرفتن یادآور برای کار‌ها در برنامه گوگل Keep قابلیت بسیار مهم و کاربردی است که از عقب افتادن یا فراموش شدن امور جلوگیری به عمل می‌آورد. همچنین نباید فراموش کرد که تمامی قابلیت‌های این اپ به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است و هیچ نیازی به پرداخت درون برنامه‌ای یا حق اشتراک وجود ندارد.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

برنامه مایکروسافت To Do

پس از تصاحب Wunderlist توسط مایکروسافت، انتظار می‌رفت که اپلیکیشن Microsoft To Do به صدر جدول بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه دست پیدا کند؛ اما تیم توسعه‌دهنده آن رفته رفته در قیاس با رقبا عقب ماند و موفق نشد ویژگی‌های مدرن مثل پردازش طبیعی زبان (NLP) یا همگام‌سازی کامل با سرویس‌های تقویم را به محصول خود اضافه نماید. با این حال هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای سازمان‌دهی امور روزمره به شمار می‌رود.

یکی از قابلیت‌های جالب برنامه مایکروسافت To Do ویژگی My Day است که امور مرتبط با هر روز را برای کاربر تعریف می‌کند و امکان شخصی‌سازی آن به صورت دستی هم وجود دارد. امکان تعریف پروژه‌های گروهی و به اشتراک‌گذاری لیست‌ها با سایر افراد هم درون آن در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توان به هر پروژه یا کار یک فایل با حداکثر حجم ۲۵ مگابایت ضمیمه کرد. اگر از کاربران دائمی سرویس‌های مایکروسافت مثل آفیس ۳۶۵ هستید، این اپ به دلیل همگام‌سازی آسان می‌توانید گزینه مناسبی برای شما باشد.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

اپلیکیشن برنامه‌ریزی Any.do

اپلیکیشن Any.do یکی از قدیمی‌ترین عناوین در میان بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه محسوب می‌شود که امکانات مختلفی را در قالب طرح‌های رایگان و پولی در اختیار کاربران می‌گذارد. البته خوشبختانه اغلب قابلیت‌های ضروری و کاربردی به شکل رایگان عرضه شده‌اند و نیازی به پرداخت حق اشتراک برای بهره‌مندی از آن‌ها وجود ندارد. از جمله آن‌ها می‌توان به تکرار تسک‌ها، به اشتراک‌گذاری لیست‌ها و ضمیمه کردن فایل‌ها اشاره نمود.

اپلیکیشن Any.do توانسته مقام اول را از سوی نشریه وال استریت ژورنال در میان بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه کسب کند و در میان عناوین منتخب گوگل پلی هم قرار دارد. ویژگی‌های جالب آن مثل ایجاد یادآور و ساخت تسک از طریق واتساپ می‌تواند برای برخی افراد کاربردی باشد. همچنین باید به تعامل با سایر سرویس‌ها از جمله گوگل کلندر، اوت لوک، اسلک، گوگل Tasks، ترلو، الکسا، آفیس ۳۶۵ و... نیز توجه داشت.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

برنامه گوگل Tasks

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ یکی دیگر از محصولات گوگل در لیست بهترین برنامه‌های برنامه ریزی روزانه که کمی در سال‌های اخیر مورد کم لطفی توسعه‌دهنده قرار گرفته است. همانطور که انتظار می‌رود، اپلیکیشن Tasks تعامل بسیار خوبی با سایر سرویس‌های گوگل از جمله جیمیل و گوگل کلندر دارد و به راحتی می‌توان از طریق آن‌ها اقدام به ساخت پروژه یا تعریف کار‌ها نمود.

عملکرد سرویس گوگل Tasks شباهت بسیاری به برنامه Keep دارد؛ اما بدون شک اپلیکیشن Keep از جنبه‌های مختلفی بهتر به نظر می‌رسد. با این حال تعامل مناسب با جیمیل موجب شده است تا این سرویس تا به امروز به حیات خود ادامه دهد و کاربران زیادی همچنان از آن استفاده می‌نمایند.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

اپلیکیشن برنامه‌ریزی Things ۳

اپلیکیشن Things ۳ یکی از بهترین اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی روزانه برای دستگاه‌های اپل به شمار می‌رود. از مهم‌ترین جنبه‌های مثبت آن می‌توان به طراحی چشم‌نواز رابط کاربری اشاره نمود. همچنین امکان سازمان‌دهی امور در دسته‌های مختلف مثل مالی، کاری، خانوادگی و... وجود دارد. یادآور، تکرار موعد مقرر کارها، تعامل با تقویم، به اشتراک‌گذاری با دیگران و ویجت اختصاصی از سایر قابلیت‌های این اپ هستند.

بزرگ‌ترین مشکل برنامه Things ۳ عدم وجود طرح رایگان در آن است و تنها نسخه پولی برنامه با قیمت ۱۰ دلار در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین نسخه مخصوص iOS تنها برای استفاده روی آیفون و اپل واچ کاربرد دارد و نسخه‌های آیپد (۲۰ دلار) و مک (۵۰ دلار) به صورت جداگانه فروخته می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند نسخه آزمایشی مک را در سایت thingsapp.com امتحان کنند.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ + اصول و اپلیکیشن ها

چگونه برنامه ریزی کنیم برای درس خواندن

به طور کلی برنامه ریزی برای درس خواندن هم از اصول بالا پیروی می‌کنند. اگر به عنوان یک دانش آموز، داوطلب کنکور یا والدین می‌خواهید برنامه ریزی کنید، نکات اختصاصی که در ادامه می‌آید را هم مورد توجه قرار دهید.

برنامه ریزی برای دبستانی ها

اگر فرزند اول تا سوم دبستانی دارید بهتر است از برنامه هفتگی خودشان کمک بگیرید. به این منظور که درس‌هایی مانند علوم، ریاضی و فارسی را در یک روز نچینید و در روز بعد کاردستی، قرآن و نقاشی. باید تعادل بین درس‌های راحت و سخت را رعایت کنید. درس‌هایی مانند نقاشی و ورزش را حذف نکنید.

تا جایی که ممکن است برای بچه‌های دبستانی موقعیتی را فراهم کنید که احساس شادابی کنند. اگر عقب‌تر از بودجه‌بندی درسی هستید بهتر است در یکی از روز‌های پنچشنبه یا جمعه (بسته به انتخاب خودتان) برنامه درسی را ادامه دهید.

در این بین الویت با درس‌هایی است که زیادتر و برای فرزند شما، سخت‌تر هستند. با این ذهنیت برنامه ریزی کنید که با اتمام درس‌ها می‌توانید موارد سخت را دوره کنید. نیازی نیست برنامه‌ریزی شما به گونه‌ای باشد که از ساعت ۱۰ شروع و ساعت ۳ تمام شود. بهتر است به این صورت برنامه‌ریزی داشته باشید که درس ریاضی را تدریس و تمرین کنید سپس استراحت نیم ساعته و بعد درس قرآن.

اگر با معلم فرزندان‌تان گروه مجازی یا ارتباطی دارید به توصیه‌های آن‌ها گوش دهید و از مطالب‌شان استفاده کنید. می‌توانید درس‌های عقب افتاده را در اپلیکیشن تلوبیون برای فرزند خود پخش کنید.

برنامه ریزی برای متوسطه اول‌

باید زمان خود را مدیریت کنید و کمتر وقت خود را به فضای مجازی و فیلم دیدن بگذارید. این شیوه را امتحان کنید که اول درس بخوانید و بعد به سراغ تبلت، تلویزیون یا گوشی بروید. منظور از اول درس خواندن این نیست که بعد از خواندن یک مبحث به سراغ فضای مجازی بروید.

منظور این است که در پایان درس خواندن آن روز به سراغ سرگرمی‌هایی از این قبیل بروید؛ زیرا که در مدتی که زمان استراحت می‌نامیم و ذهن باید استراحت کند در واقع درگیر پردازش موضوعات جدید می‌شود و علاوه بر از دست دادن زمان (مثلا قرار بود نیم ساعت استراحت کنید، ولی یک ساعت را از دست می‌دهید بدون آنکه متوجه شوید) با ذهنی خسته‌تر از قبل به سراغ کتاب‌ها می‌روید و اغلب این جملات به ذهنمان می‌آید که فلان درس سخت است.

بهتر است از درس‌هایی شروع کنیم که برایمان سخت‌تر هستند. در یک روز به صورتی برنامه‌ریزی درسی نکنید که تمام درس‌های حفظ کردنی باشند و تمام درس‌های حل کردنی در روز بعد. متناسب برنامه بریزید و از درس‌هایی که برای‌تان راحت‌تر هستند سرسری رد نشوید و برای‌شان وقت بگذارید. اگر برای درک مطالب مشکل داشتید، می‌توانید برای آموزش از مطالب کلاسی که معلم در اختیار شما گذاشته است استفاده کنید، می‌توانید در تلوبیون یا گوگل مبحث مد نظر را سرچ کنید.

برنامه ریزی برای متوسطه دوم و کنکوری‌ها

چگونه برنامه ریزی کنیم تا در درس ها موفق باشیم. کسانی که در مقطع متوسط دوم هستند کارشان راحت‌تر است؛ زیرا از چگونگی و نحوه خواندن هر درسی آگاه هستند، اما اگر هم نیستید نگران نباشید. در قدم اول ساعت خواب خود را تنظیم کنید و معلوم کنید که صیح‌ها راحت‌تر درس می‌خوانید یا شب‌ها. طبق آن برای خود برنامه درسی منظم بچینید، نه به این صورت که به طور مثال از ساعت ۹ صبح درس بخوانید تا ۵ بعد از ظهر به این صورت که روزانه باید ۷ ساعت درس بخوانید و این را متناسب با ساعت خواب خود تنظیم کنید.

بهتر است درس‌های تئوری و عملی را از هم تفکیک کنید. همیشه از خواندنی‌های درس‌های عملی شروع کنید اگر در حل مسئله‌ای ای ایراد دارید اول مراحل و فرمول‌های آن را یاد بگیرید و بعد به سراغ حل کردنش بروید.

برای خواندن درس‌های تئوری اساس را بر این مبنا بگذارید که اول مفهوم را بفهمید و سپس کلمات کلیدی و جملات مهم را حفظ کنید. اگر در مبحثی از فیزیک یا شیمی و امثال این درس‌ها در هنرستان و کار و دانش، مشکل دارید به اصل تکرار و تمرین برگردید به این صورت که روزانه نیم ساعت برای آن مبحث وقت بگذارید و روزی ۳ تا مسئله را حل کنید و سپس به درسی که از طرف بودجه بندی عنوان شده است مراجعه کنید (به طور مثال شما در فصل سوم مشکل دارید، روی ۳ تا مسئله از فصل سوم حل کنید و سپس به فصل چهارم که معلم درس می‌دهد بروید) این کار مشکلات درسی شما را به مرور زمان و بدون هیچ گونه فشاری برطرف می‌کند. از روز‌های پنجشنبه و جمعه غافل نشوید و از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

 

گردآوری: تابناک جوان

منابع: فارس / روزیاتو / دیجیاتو / ایرنا

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها