۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷

آیا خدمت سربازی ۲۱ ماه میشود؟ + جزییات

خبر خوش سربازی برای مشمولان سربازی درباره کاهش مدت سربازی در سال ۱۴۰۲ است. جزییات این خبر و معافیت جدید سربازی را اینجا بخوانید.
کد خبر: ۶۹۵۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا خدمت سربازی ۲۱ ماه میشود؟ + جزییات

خبر خوش سربازی درباره قانون جدید مدت خدمت سربازی است که باعث کاهش مدت خدمت سربازی شده است. بعد از انتشار خبرهایی از احتمال کاهش مدت سربازی بالاخره مشخص شد خدمت سربازی چند ماه است؟ 1402 خبرهای خوبی برای سربازان دارد. کاهش مدت سربازی در سال ۱۴۰۲ تایید شد و از مدت سربازی ۳ ماه کاهش یافت.

آیا خدمت سربازی ۲۱ ماه شد؟

21 ماه شدن خدمت سربازی 1402 به تایید رسید. ایرنا نوشت: سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با پیشنهاد ستاد کل نیرو‌های مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) مدت خدمت دوره ضرورت همه سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام می‌شوند به مدت سه ماه کاهش یافت.

اطلاعیه سازمان وظیفه عمومی فراجا درباره 21 ماه شدن سربازی

در اطلاعیه سازمان وظیفه عمومی فراجا آمده است: در راستای اجرای طرح تحول خدمت وظیفه عمومی و به منظور ایجاد عدالت در مدت خدمت دوره ضرورت، متناسب با محل خدمت و نوع ماموریت‌های محوله، با پیشنهاد ستادکل نیرو‌های مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) مدت خدمت دوره ضرورت سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام می‌شوند۳ماه کاهش یافت.

برابر جزییات اعلام شده در این اطلاعیه آمده است: تمامی سربازانی که برابر مفاد و شرایط این ابلاغیه به خدمت اعزام و به صورت بومی یا غیر بومی و با ماموریت‌های مختلف در سازمان‌های نیرو‌های مسلح بکارگیری شده یا از این پس بکارگیری می‌شوند، از این کاهش برخوردار شده و مدت زمان خدمت آن‌ها از حداقل ۱۴ ماه و متناسب با محل خدمت و مسافت آن تا محل سکونت و همچنین ماموریت‌های محوله در مناطق عملیاتی یا عادی تا حداکثر ۲۱ ماه محاسبه می‌شود.

برای سربازان امریه غیر نظامی همان ۲۴ ماه است

البته مدت خدمت دوره ضرورت سربازان مامور به دستگاه‌های غیرنظامی در قالب امریه، برابر سنوات گذشته همچنان ۲۴ ماه تعیین شده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: ملاک بومی یا غیربومی بودن سربازان بر اساس فاصله محل سکونت تا یگان خدمتی سربازان بوده و در صورتی که این مسافت کمتر از ۲۰۰ کیلومتر باشد، سرباز بومی و چنانچه این فاصله بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر باشد سرباز غیربومی محسوب می‌شوند.

مدت خدمت سربازی حداقل ۱۴ و حداکثر ۲۱ ماه شد

قبلا حداقل سربازی ۱۷ ماه و حداکثر ۲۴ ماه بود که حالا ۳ ماه از دوره ها کاهش پیدا کرده است.

آیا خدمت سربازی ۲۱ ماه میشود؟ + جزییات

مدت سربازی قبل از کسر ۳ ماه چقدر بود؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: حسین زاهدی معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا اردیبهشت ماه امسال گفته بود: مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق عادی ۲۴ ماه، مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا ۲۱ ماه و امنیتی درگیر ۱۷ ماه است. مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق عادی ۲۱ ماه در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا ۱۸ ماه و مناطق امنیتی درگیر ۱۷ ماه است.

این مقام مسئول قبلا گفته بود: مدت خدمت سربازی برای مشمولان مامور به دستگاه‌های دولتی (غیرنظامی) در همه مناطق ۲۴ ماه است.

مدت زمان سربازی در سال‌های پیش

در سال‌های گذشته مدت خدمت ضروری سربازی بین ۲۴ ماه و ۲۱ ماه جابه جا شده است. برای مثال فروردین ۹۱ اعلام شد که خدمت سربازی ۲۱ ماه شده است و در مهرماه ۱۳۹۹ مجددا خدمت سربازی ۲۴ ماه شد. حالا در مهر ۱۴۰۲ مدت سربازی ۲۱ ماه اعلام شده است.

یک معافیت جدید برای سربازان فرزند دار

همشهری آنلاین نوشت: سرهنگ مهدی صادقی گفت: به استناد ابلاغیه صادره از ستاد کل نیرو‌های مسلح، دستورالعمل اجرایی معافیت خدمت وظیفه عمومی و کسر خدمت مشمولان و کارکنان وظیفه غایب و غیر غایب در حال خدمت که دارای ۳ فرزند و یا بیشتر بوده به شرح ذیل ابلاغ شده است.

۱- مشمولان غایب و غیر غایبی که دارای ۴ فرزند و بالاتر باشند در شمول مقررات بوده و سن تقویمی آنان اثری در بهره مندی معافیت ندارد.

۲- مشمولانی که دارای ۳ فرزند و سن آنان حداقل ۴۰ سال باشداز انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.

۳- مشمولان دارای شرایط معافیت عنایت رهبری (مدظله العالی) باید جهت ثبت درخواست، مدارک و مستندات لازم را به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) محل سکونت ارائه دهند.

۴- کارکنان وظیفه فراری در صورت داشتن شرایط معافیتف پس از معرفی خود به یگان خدمتی و مختومه شدن پرونده قضائی فرار آنان در مراجع قضائی می‌توانند از ادامه خدمت معاف شوند.

این مقام انتظامی افزود: با توجه به محدودیت زمانی کلیه واجدین شرایط می‌بایست در اسرع وقت به دفاتر پلیس +۱۰محل سکونت خود مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند.

معاون وظیفه عمومی استان لرستان گفت: طی بررسی بعمل آمده توسط کارشناسان معاونت وظیفه عمومی استان لرستان تعدادی از متقاضیان معافیت رهبری که نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده اند دارای نقص پرونده‌ای بوده و جهت رفع نقص به معاونت وظیفه عمومی محل سکونت خود مراجعه کنند.

آیا خدمت سربازی ۲۱ ماه میشود؟ + جزییات

به دنبال گسترش معافیت برای سایر متاهلین

تسنیم نوشت: عضو هیئت رئیسه مجلس با آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام وظیفه گفت: در مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم آمده که متاهلین ۳۵ سال دارای ۳ فرزند معاف می‌شوند، همچنین پیشنهاداتی برای معافیت افرادی با ۳۰ سال سن با یک فرزند و یا ۳۵ سال سن با ۲ فرزند هم مطرح است.

محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام وظیفه گفت: در برنامه هفتم توسعه یک چارچوبی از اصلاح فرآیند سربازی و یکسری از معافیت‌های جدید برای مشمولان غایب متاهل دارای فرزند دیده شده است.

وی افزود: در مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم آمده که متاهلین ۳۵ سال دارای ۳ فرزند معاف می‌شوند. البته پیشنهاداتی برای اصلاح در صحن هم مطرح است از جمله اینکه معافیت از خدمت شامل افرادی با ۳۰ سال سن با یک فرزند و یا ۳۵ سال سن با ۲ فرزند هم شود.

به دلیل افزایش حقوق‌ها دیگر کمبود سرباز نداریم

این عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین درباره دغدغه همیشگی ستادکل نیرو‌های مسلح مبنی بر کاهش غیرقابل کنترل تعداد سربازان ناشی از اصلاحات بر روی قانون نظام وظیفه تصریح کرد: این نگرانی الان به هیچ وجه وجود ندارد چراکه آمار‌های ستادکل نیرو‌های مسلح در دو سال گذشته بیانگر این است که پس از افزایش قابل توجهی حقوق سربازان، روند افزایش تعداد مشمولان غایب به شکل محسوسی کاهشی شده است.


بیشتر بخوانید: 


بازنگری در خدمت سربازی

الف نوشت: اسفندماه سال گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: «مجلس می‌تواند درباره افزایش حقوق سربازان تصمیم‌گیری کند. گزارشی که از نیرو‌های مسلح داشتیم این بود که خیلی از سربازان به دلیل مشکلات معیشتی به خدمت سربازی نمی‌آمدند، اما با افزایش حقوقی که برای سربازان انجام شده سربازان برای حضور در خدمت سربازی تمایل پیدا کردند.

باید در حوزه سربازی بازنگری شود و این موضوع در دستورکار مجلس قرار دارد. امسال یک رقم قابل‌توجهی در تبصره ۱۸ برای این مساله قرار دادیم که کسانی که خدمت سربازی‌شان تمام می‌شود با توجه به حرفه‌ای که دارند مشغول به کار شوند. ما با توجه به صحبت‌هایی که با نیرو‌های مسلح در محضر مقام‌معظم‌رهبری داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که برای بهینه‌سازی خدمت وظیفه سربازی نیاز به بازنگری مجدد در این حوزه است. ان‌شاءالله با دستوری که مقام‌معظم‌رهبری دادند، با همکاری ستادکل نیرو‌های مسلح بتوانیم در شیوه سربازی تجدیدنظر داشته باشیم.»

چالش‌های سربازان

ایران در میان کشور‌هایی قرار دارد که سربازی در آن برای مردان اجباری است و همین موضوع گاهی اوقات شرایط را برای عده‌ای از افراد در جامعه متفاوت می‌کند. از حقوق پایین سرباز‌ها در گذشته که البته اکنون به سطح بهتری رسیده است تا کسب نکردن آموزش‌های مناسب و کاربردی برای جوانان در دوران خدمت سربازی از مهمترین مشکلاتی است که مسئولین نیز به آن واقف هستند و بر همین اساس در سال گذشته صحبت‌های فراوانی برای تغییر در شرایط سربازی برای جوانان مطرح شد.

صحبت‌هایی که با دستور رهبری درباره تغییر تحول شرایط سربازی در ایران رنگ و بویی جدی تری به خود گرفت.

اصلاح قانون سربازی در دستور کار مجلس

میزان نوشت: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اهتمام نمایندگان برای اصلاح قانون سربازی، گفت: برخی از مشمولان دانشجو، بورسیه، متخصصان علوم مختلف و گروه‌های دیگر در قانون جدید تعیین تکلیف خواهند شد.

شهریار حیدری، در مورد آخرین اقدامات اصلاح قانون سربازی در مجلس، گفت: قانون سربازی بسیار قدیمی شده است و باید متناسب با شرایط امروز جامعه به روز شود و بازنگری بر روی آن صورت بگیرد، بر همین اساس کمیسیون امنیت ملی چند جلسه با مسئولان و متولیان امر برای این مهم برگزار کرده، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بعد از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، رسیدگی به قانون جدید سربازی جزو اولویت‌ها خواهد بود منتها در قانون جدید متناسب با شرایط روز جامعه این قانون نوشته می‌شود، در حال حاضر غایبان زیادی در کشور هستند که باید تکلیف آن‌ها مشخص شود و همچنین برخی از مشمولان دانشجو، بورسیه، متخصصان علوم مختلف و گروه‌های دیگر هستند که در قانون جدید تعیین تکلیف خواهند شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه در اصلاحیه قانون سربازی برای متاهل‌ها شرایط خاصی در نظر گرفته شده، یادآور شد: در پیش نویس قانون طراحی شده وضعیت سربازان متاهل و دارای فرزند به درستی تشریح شده و تمام ملاحظات مد نظر قرار گرفته است و مشمولان به درستی تعیین تکلیف می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در پایان اظهار کرد: اصلاحات قانون سربازی به گونه‌ای طراحی شده که مشمولان با انگیزه اقدام به ثبت نام برای گذراندن دوران خدمت سربازی را خواهند کرد.

 

گردآوری: تابناک جوان

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
نظرات مخاطبان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
لطفا حداقل افراد چهل به بالا رو معاف کنید چون نه سربازی میرن و نه میتونن که برن دیگه ههمه میدونن حتما بچه یا داماد اقایون یه فرزند تا چهارتا فرزند داشتن که اینجور معافیتها رو گذاشتن بیست ساله معافیت رهبری نیامده چون این معافیتها که گذاشتن قطعا کار مقام معظم رهبری نبوده از رهبری عزیز تقاضا داریم افراد چهل سال به بالا بدون فرزند معاف بشن و افراد سی تا چهل سال داری فرزند معاف شن دیگه واقعا باید دنبال سرباز حرفه ایی برین و فقط خدمت دوره ضرورت سه ماه رو برای همه بزارین مثل کشورهای پیشرفته که نمیتونید سربازی رو اختیاری کنید حداقل اینکار رو بکنید بابا ولله بالله شاید مریض توی خونه داشتیم نتونستیم بریم سربازی شما که شکمتون سیره
گزارش خطا
تازه ها