کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ + بلندترین، زیباترین و محکم‌ترین چه؟

بدن انسان پر از شگفتی است که خداوند حکیم آن را به زیبایی و دقت آفریده است. آیا تا کنون به استخوان‌های بدن انسان فکر کرده اید؟
کد خبر: ۷۰۰۵۷

آیا میدانید کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ درباره بزرگترین استخوان بدن و محکم‌ترین استخوان چه شنیده اید؟ استخوان‌های کوچک بدن به همراه بزرگترها اسکلت ما انسان ها را تشکیل میدهند. صفت هایی مانند ضعیف ترین استخوان بدن و زیباترین استخوان با توجه به کارکرد استخوان ها نامگذاری شده است. در ادامه حقایقی خواندنی از استخوان های بدن انسان را آورده ایم.

بزرگترین و کوچکترین استخوان بدن کدامند؟

کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ کوچک‌ترین استخوان بدن استخوانی به نام «رکابی» است که در عمق گوش جای دارد. این استخوان به اندازه دانه‌ای برنج است و ارتعاشات صوتی را از گوش خارجی و گوش داخلی منتقل می‌کند.

کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ + بلندترین، زیباترین و محکم‌ترین چه؟

بلندترین استخوان بدن که جزو محکم‌ترین استخوان ها هم است. بزرگ‌ترین استخوان بدن انسان نیز استخوانِ ران است که از یک سو به زانو مرتبط شده و از طرف دیگر در ساختمان مفصل ران شرکت دارد. در افراد بالغ، حدود یک چهارم قد را همین استخوان تشکیل می‌دهد.

بلندترین استخوان بدن چه نام دارد و کار آن چیست؟

استخوان ران یا فیمر بلندترین اندام در بدن انسان و در عین حال حجیم‌ترین و قوی‌ترین استخوان نیز هست. این استخوان، اولین استخوان اندام تحتانی بوده که در انتهای فوقانی خود در لگن خاصره قرار می‌گیرد و مفصل ران را به وجود می‌آورد.

این استخوان از بالا در ناحیه حفره حقه‌ای (استابولوم) با استخوان لگن و از انتها در ناحیهٔ زانو با استخوان درشت‌نی ساق پا و به‌وسیلهٔ رباط‌ها با نازک‌نی ساق پا و با کشکک مفصل می‌شود.

حقایقی درباره قوی‌ترین استخوان بدن

استخوان فمور یا ران، استخوان اصلی ساق پا و بزرگترین استخوان بدن انسان است که از باسن تا زانو می‌رسد که می‌تواند وزن بدن را روی ساق پا تحمل کرده و توانایی تحمل ۳۰ برابر وزن بدن را دارد.

این استخوان بسیار سخت است و به راحتی شکسته نمی‌شود. خونریزی داخلی ناشی از شکستگی آن می‌تواند قابل توجه باشد که این را به یکی از معدود شکستگی‌های ساده تبدیل می‌کند که می‌تواند تهدید کننده زندگی در نظر گرفته شود.

کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ + بلندترین، زیباترین و محکم‌ترین چه؟

استخوان فمور یا ران، استخوان اصلی ساق پا و بزرگترین استخوان بدن انسان است که از باسن تا زانو می‌رسد که می‌تواند وزن بدن را روی ساق پا تحمل کرده و توانایی تحمل ۳۰ برابر وزن بدن را دارد.

این استخوان بسیار سخت است و به راحتی شکسته نمی‌شود. خونریزی داخلی ناشی از شکستگی آن می‌تواند قابل توجه باشد که این را به یکی از معدود شکستگی‌های ساده تبدیل می‌کند که می‌تواند تهدید کننده زندگی در نظر گرفته شود.

استخوان فمور که بزرگترین استخوان بدن بوده و همچنین به عنوان یک استخوان بلند نیز در نظر گرفته می‌شود، تنها استخوان بالای ساق پا است. سر استخوان ران توپی است که بخشی از مفصل ران را تشکیل می‌دهد. این شکل اجازه می‌دهد تا پا در تمام زوایا حرکت کند.

ضعیف‌ترین استخوان بدن

دانستیم کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد. استخوان کلاویکال یا همان استخوان ترقوه نرم‌ترین و ضعیف‌ترین استخوان بدن است. تَرقُوه یا چَنبَر استخوان دراز است که همراه با استخوان کتف، بازو و جناغ، کمربند شانه‌ای یا سینه‌ای را تشکیل می‌دهند. این استخوان برخلاف سایر استخوان‌های دراز، فاقد هرگونه مغزی است و دارای منشأ غشائی می‌باشد و از سمت داخل به جناغ و از سمت خارج به استخوان کتف متصل می‌شود. ترقوه تنها استخوان بین تنه و اندام فوقانی است و در تمام طولش قابل لمس است. 

کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ + بلندترین، زیباترین و محکم‌ترین چه؟

زیباترین استخوان بدن

نمی توان گفت کدام استخوان زیبا است. هر کدام از استخوان‌ها زیبایی خاص خودشان را در ساختمان بدن دارند. آنچه بین مردم اخیرا رایج شده این است که می‌گویند ترقوه زیباترین استخوان بدن است.

حقایقی درباره ترقوه

استخوان ترقوه فیل از استخوان ترقوه انسان کوچکتر است و در عین حال استخوان ترقوه در نوعی میمون به نام جیبون که تنها یک سوم انسان جثه دارد، از استخوان ترقوه انسان بزرگتر است. از نظر کالبد شناختی این استخوان دارای دو انتهای داخلی و خارجی و یک تنه است.

استخوان ترقوه یا چنبر به صورت زیرجلدی و به شکل حرف S خوابیده‌است که در ریشهٔ گردن بین استخوان‌های کتف و جناغ قرار می‌گیرد و وزن اندام فوقانی را به تنه انتقال می‌دهد. دارای دو انتهای داخلی (استرنال) و خارجی (آکرومیال) و یک بخش میانی سیلندری شکل بنام تنه می‌باشد. تنه به دو قسمت یک سوم خارجی و دو سوم داخلی تقسیم می‌شود.

نکات مهم آناتومی استخوان کلاویکل یا ترقوه

  • ترقوه، تنها استخوان بلندی است که در بدن بصورت افقی قرار گرفته‌است.
  • کلاویکل، اولین استخوانی است که در بدن تشکیل می‌شود (هفتهٔ پنجم یا ششم جنینی).
  • این استخوان، حفرهٔ (کانال) مرکزی (Medulla) ندارد.
  • تنها استخوان بلندی است که استخوان‌سازی داخل غشایی و دو مرکز اولیه استخوان‌سازی دارد.
  • در جنس مؤنث، استخوان کوچک‌تر، نازک‌تر و انحنا‌های کمتری دارد و انتهای خارجی کمی پایین‌تر از انتهای داخلی است.
  • این استخوان به دلیل زیر جلدی بودن و عدم حفاظت کافی توسط عضلات، در معرض خطر شکستگی قرار دارد.
  • شایع‌ترین محل شکستگی استخوان، محل اتصال دو سوم داخلی و یک سوم خارجی تنه است که در اثرافتادن روی شانه صورت می‌گیرد.
  • دارای یک سوراخ تغذیه‌ای در لبهٔ خارجی ناودان ساب کلاوین می‌باشد که شاخه‌ای از شریان سوپرااسکاپولار را دریافت می‌کند.
  • این استخوان در بالای دندهٔ اول قرار دارد.
  • ترقوه دارای دو مرکز اولیه و یک مرکز ثانویه استخوان‌سازی است.

بیشتر بخوانید: 


حقایقی جالب در مورد استخوان‌های بدن انسان

گفتیم کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد و بزرگترین و ضعیف ترین آن کدام است. اسکلت یک فرد بزرگسال متشکل از ۲۰۶ استخوان، ۳۲ دندان و شبکه‌ای از ساختار‌های دیگر است که استخوان‌ها را به هم وصل می‌کنند. این سیستم کارکرد‌هایی کلیدی در بدن دارد که از شکل دادن به آن گرفته تا میسر نمودن حرکت اندام‌ها و تولید سلول‌های خونی تازه را در بر می‌گیرد.

۱- استخوان‌های بدن نوزادان از انسان بالغ بیشتر است

بزرگسالان ۲۰۶ عدد استخوان در بدن خود دارند، اما نوزادان اینطور نیستند. اسکلت یک نوزاد تازه متولد شده تقریبا ۳۰۰ بخش مجزا دارد که ترکیبی از استخوان و غضروف است. غضروف‌ها در ادامه محکم شده و به استخوان تبدیل می‌شوند. برای مثال کاسه زانوی نوزادان در ابتدا شکل غضروفی دارد، اما کم کم به استخوان تبدیل می‌شود.

۲- بیش بر نیمی از استخوان‌های بدن در دست‌ها و پا‌ها قرار دارند

استخوان‌ها اشکال و ابعاد مختلفی دارند و به صورت متوازن در بدن قرار ندارند. برخی نواحی بدن استخوان‌های بیشتری نسبت به بخش‌های دیگرش دارند که در راس آن‌ها نیز دست‌ها و پا‌ها قرار دارند.

هر دست انسان ۲۷ استخوان دارد و هر پا ۲۶ عدد؛ این یعنی هر دو دست و هر دو پای انسان روی هم رفته ۱۰۶ استخوان دارند. به بیان دیگر دست‌ها و پا‌ها در کنار هم نیمی از استخوان‌های بدن انسان را می‌سازند.

۳- برخی افراد یک دنده اضافه دارند

اغلب افراد بالغ ۲۴ دنده (۱۲ جفت) دارند، اما از هر ۵۰۰ نفر یک نفرشان دنده اضافه‌ای به اسم دنده گردنی دارد. این استخوان که از پایه گردن و درست از بالای ترقوه رشد می‌کند کاملا هم شکل نگرفته و گاهی اوقات صرفا نوار نازکی از فیبر‌های بافتی است.

این دنده اضافه جدا از شکلی که دارد چنانچه در مجاورت رگ‌های خونی و عصب‌ها آسیب ببیند می‌تواند مسائل مهمی را متوجه سلامت انسان کند. در این موارد مشکلی تحت عنوان سندروم خروجی سینه رخ می‌دهد که از جمله علائم آن نیز درد موجود در شانه و گردن، بی حس شدن ناحیه دنده ها، انسداد رگ‌های خونی و دیگر مشکلات است.

۴- به غیر از یک مورد تمامی استخوان‌های بدن به هم متصل هستند

لامی استخوانی نعلی شکل در گردن است که بین چانه و غضروف تیروئید قرار دارد. لامی همچنین تنها استخوانی است که در بدن به استخوان دیگری متصل نشده است.

کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ + بلندترین، زیباترین و محکم‌ترین چه؟

از استخوان لامی همواره تحت عنوان پایه کلامی یاد می‌شود که علت نیز به محل قرار گیری آن باز می‌گردد. این استخوان میتواند با همکاری تار‌های صوتی و زبان طیف وسیعی از اصوات را ایجاد کند. نئاندرتال‌ها تنها موجوداتی هستند که مانند انسان استخوان لامی دارند و در واقع به خاطر حضور همین استخوان بوده که دانشمندان به وجود الگو‌های کلامی پیچیده مشابه به انسان در این موجودات پی برده اند.

۵- مصریان باستان اولین استخوان مصنوعی دنیا را ساختند

اندام‌های مصنوعی دستگاه‌هایی هستند که جای اعضای مفقود شده یا آسیب دیده بدن را می‌گیرند. برخی از این اندام‌ها جنبه زیبایی دارند (مانند چشم‌های مصنوعی) و برخی نیز جایگزین استخوان‌ها می‌شوند نظیر پا‌های مصنوعی و هدفی کاملا عملیاتی و کاربردی دارند.

حدودا ۳۰۰۰ سال پیش بود که یونانیان باستان نخستین اندام مصنوعی کاربردی را ساختند: یک انگشت خیلی بزرگ.

کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ + بلندترین، زیباترین و محکم‌ترین چه؟

۶- استخوان‌ها محکم‌ترین عضو بدن انسان نیستند

استخوان‌ها بافت‌هایی محکم و سخت هستند و طوری طراحی شده اند که در برابر نیرو مقاوم باشند و حتی گفته می‌شود که از فولاد نیز محکم ترند با این حال، اما استخوان‌ها محکم‌ترین اجزای بدن انسان نیستند و این عنوان به مینای دندان تعلق دارد.

این ماده از تاج دندان محافظت می‌کند و مقاومت بالای خود را به تراکم بالای مواد معدنی (شامل کلسیم) مدیون است.

۷- انسان مستقیما استخوان هایش را کنترل نمی‌کند

یکی از نماد‌های هالووین و فیلم‌های ترسناک اسکلت متحرک است. البته این موجود تماما افسانه است، زیرا مغز و سیستم عصبی ندارد که حرکاتش را کنترل کند. با این حال، اما اگر این اجزا را داشت هم نمی‌توانست راه برود.

وقتی انسان اعضای بدنش را حرکت می‌دهد علت این نیست که به دست‌ها یا پاهایش می‌گوید که حرکت کند، بلکه انسان در واقع به ماهیچه هایش که به استخوان‌ها متصل شده اند فرمان حرکت می‌دهد.

کوچکترین استخوان بدن چه نام دارد؟ + بلندترین، زیباترین و محکم‌ترین چه؟

 

گردآوری: تابناک جوان

منابع: گاما / ویکی پدیا / وبسایت دکتر اخوت پور / دیجیاتو.

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها