۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۴

نماز شب قدر را چگونه بخوانیم؟ چه ساعتی خوانده میشود؟

نماز شب قدر از اعمال مشترک شب های قدر است که نحوه خواندن نماز شب قدر را در ادامه شرح خواهیم داد.
کد خبر: ۷۰۵۸۸

نماز شب قدر را چگونه بخوانیم؟ چه ساعتی خوانده میشود؟

یکی از اعمال مشترک شب های قدر، خواندن نماز شب قدر است. نماز شب قدر چند رکعت است و چگونه خوانده میشود؟ این نماز دو رکعت است و نحوه خواندن آن را در این مطلب آورده ایم. از اعمال مستحب شب قدر، دو گونه نماز است که قبلا در مطلبی نحوه خواندن نماز صد رکعتی شب قدر را شرح دادیم.

شب قدر چه شبی است؟

یکی از الطاف و موهبت‌های ویژه خداوند در ماه رمضان شب قدر است. چنانکه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرموده‌اند: «خداوند از روزها، جمعه و از ماهها، ماه رمضان و از شبها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است»

شب قدر اوج معنویت و عبادت ماه مبارک رمضان است. شبی که قرآن؛ کلام خداوند در آن نازل شده است و مقدرات زندگی بشر تا شب قدر آینده در آن تعیین می‌شود. امام صادق (علیه‌السّلام) در این‌باره می‌فرمایند: «ابتدای سال، شب قدر است، در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده انجام خواهد گرفت، نوشته می‌شود»

نماز شب قدر را چگونه بخوانیم؟

این نماز متشکل از دو رکعت میباشد و به مانند نماز صبح است. با این تفاوت که در هر رکعت بعد از خواندن سوره حمد، باید ۷ مرتبه سوره توحید «قل هو الله احد» را قرائت کند. سپس بعد از تشهد، سلام و اتمام نماز، بدون فاصله و و یا حرکت اضافه ۷۰ مرتبه ذکر «استغفر اللهَ و اتوبُ الیه» را تکرار کند.

علت مشهور بودن نماز شب قدر به نماز هفت قل هو الله نیز بخاطر قرائت ۷ مرتبه سوره توحید در هر رکعت است و میتوان آن را در هر سه شب قدر خواند.

نماز شب قدر قنوت دارد؟

در بعضی از موارد سوال پیش می‌آید که آیا در نماز شب قدر میتوان قنوت گرفت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این نماز در کیفیت اجرای آن تفاوتی با سایر نماز ها، به جز هفت مرتبه سوره توحید، ندارد و میتوان قنوت گرفت، دعا‌های مرسوم و متداول در قنوت را خواند و یا اذان و اقامه قبل از نماز را گفت.

نیت نماز شب قدر

نیت نماز شب قدر با همین عنوان نماز شب قدر گفته میشود.

ثواب نماز شب قدر

درباره ثواب نماز شب قدر، شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان، نماز شب قدر را از علامه مجلسی نقل کرده است؛ که در حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده که هر کس نماز شب قدر را بخواند و پس از آن هفتاد مرتبه ذکر استغفار را بگوید، قبل از آنکه از جای خود برخیزد، خداوند خود و والدینش را مورد مغفرت قرار داده و گروهی از ملائکه را مأمور می‌کند تا برای او حسنه بنویسند و همچنین فرشته‌ای را مامور میکند که برای او در بهشت درخت بکارد و قصر بنا کند.

نماز شب قدر چه ساعتی خوانده میشود؟

زمان خواندن نماز شب قدر هم یکی از سوالات پرتکرار است. نماز شب قدر را می‌توان در همه ساعات شب قدر خواند. از اذان مغرب تا قبل از اذان صبح روز بعد میتوان اعمال شب قدر و نمازشب قدر را خواند.


بیشتر بخوانید: 


التماس دعا_ تابناک جوان

ارسال نظرات
انتشار نظرات حاوی توهین، افترا و نوشته شده با حروف (فینگلیش) ممکن نیست.
گزارش خطا
تازه ها